Niet alleen de BMW R1200GS wordt vervangen door een 1250 per komend jaar, maar ook de toermachine die hetzelfde platform deelt gaat verder met het nieuwe 1250-boxerblok. De 2019 BMW R1250RT krijgt exact dezelfde krachtbron als de R1250GS, maar natuurlijk is er meer.
BMW introduceert op de RT uiteraard ook de zogenaamde ShiftCam techniek. Het systeem biedt op papier legio voordelen: hoger koppel bij alle toerentallen, verfijnder motorloop, hoger maximum vermogen en koppel, lagere uitstoot van uitlaatgassen en een vier procent lager brandstofgebruik.
Eerst maar eens met de langverwachte cijfertjes op de proppen komen, al hadden we daar al een kleine voorsprong opgenomen, natuurlijk. De nieuwe RT heeft 1254 cc (was 1170) en is goed voor 136 pk (100 kW) @ 7750 tpm (was 125 pk € 7750 tpm). Het maximum koppel bedraagt 143 Nm @ 6250 tpm (was 125 Nm @ 6500 tpm). Een 7% grotere cilinderinhoud is goed voor 14% meer koppel en 9% meer vermogen. Belangrijker nog is het bruikbare vermogen. Tussen de 2000 en 8500 tpm produceert de RT altijd meer dan 110 Nm. Tussen de 3500 en 7750 tpm is dat zelfs 120 Nm.
ShiftCam techniek
De variabele klepbediening speelt een grote rol bij het toegenomen vermogen. De nokkenas van de R1250RT heeft een hete en een kalme nok. Overigens gaat het alleen om de inlaatkleppen, de uitlaatkleppen sluiten en openen volledig normaal. De techniek wijzigt niet alleen de klepbediening, maar ook de slag van de kleppen. Afhankelijk van de gasstand staat de hete of kalme nok voor. Een elektromotor verschuift de nokkenas naar de gewenste positie. De kalme nok is ontwikkeld voor een laag benzineverbruik en een dociele vermogensafgifte. De hete voor een maximale lading power.
Meer van hetzelfde
Inderdaad, bovenstaande komt één op één uit het bericht over de R1250GS, maar dat hoeft geen doodzonde te zijn, want de RT belooft op zijn eigen manier gebruik te maken van al dat de nieuwe GS potentieel naar een hoger plan tilt. Wat de RT vervolgens standaard meekrijgt voor komend jaar, is een groot TFT-scherm, ABS Pro en ‘Pro’-rijmodi. Die laatste twee zijn optioneel voor de GS, maar zit af-fabriek op iedere R1250RT. Overigens wordt het ESA-dynamisch veringsysteem ook beschikbaar voor de RT, waar dat eerder op de GS-modellen al het geval was.
Zoals het er nu naar uitziet hoeven we overigens niet tot 2019 te wachten om de R1250RT in Nederland te zien, want de eerste modellen verschijnen later dit jaar al bij de dealer. Je kunt dan rekenen op de standaard RT in het wit – BMW noemt het Alpine White – maar kleuropties zijn voor handen. Zo komen er versies in het Blue Planet metallic en Sparkling Storm metallic, wat jij en ik als donkerblauw en een chique soort bruin metallic zouden omschrijven. Een Sport- en Elegance-uitvoering zijn ook aanstaande met respectievelijk Red Mars Metallic en Carbon Black Metallic – rood en zwart; duidelijk?
Hoe het nieuwe blok het in de praktijk doet, hoe het rijdt en hoe de vork verder precies in de steel zit, lees je natuurlijk snel in MOTO73.
Foto’s: BMW Motorrad
[justified_image_grid ids=27585,27586,27587,27588,27589,27590,27591]