woensdag 30 oktober 2024

Onvergetelijke maand voor Joop Sluijmers met de BMW R 18 B

Lekker tokkelen over de boulevard, een bakkie koffie op zondagmorgen in Luik of van ons part een retourtje Gibraltar met de BMW R 18 B. En dat ook nog eens helemaal GRATIS! We hadden voor deze gave Motor.NL Riders Club-winactie veel animo verwacht, maar het enthousiasme voor deze speciale BMW bleek nog veel groter. Uiteindelijk was Joop Sluijmers het gelukkige Motor.NL Riders Club-lid dat een maand voor helemaal niets onderweg mocht met de unieke R 18 B. Het werd een maand om nooit te vergeten.

Als Motor.NL Riders Club VIP bij de Dutch TT op Assen

Hoe het begon

Op 28 juli 2022 werd ik gebeld door Maikel van de Motor.NL Riders Club dat ik een maand mocht rijden met de nieuwe BMW R 18 B. Je kunt je wel voorstellen dat ik zeer aangenaam verrast was, want dit had ik natuurlijk nooit verwacht. Maandag 1 augustus direct op pad naar ‘Fleet Services’ in Berkel en Rodenrijs, om daar de BMW R 18 B op te halen. De motor is gloednieuw, met krap 800 kilometer op de teller. Het feest kon beginnen! Nu heb ik al ervaring met het rijden van dikke cruisers. Ik bezit zelf een Yamaha XV 1900 en een Kawasaki VN 1700 Classic Tourer. Mooi om nu eens met een dikke boxer te rijden in plaats van een v-twin. Motorisch valt de BMW ergens tussen mijn beide motoren in, met het aantal pk’s vrijwel gelijk aan de Yamaha en het koppel ergens midden tussen de 2 v-twins in. Nieuwsgierig als ik ben, ga ik direct dezelfde dag al op pad maar niet voordat ik de BMW Motorrad Connected-app heb geïnstalleerd. Die is nodig om de navigatie met kaartweergave te gebruiken op het grote display van de R 18 B. De BMW moet daarvoor naast Bluetooth ook via WiFi gekoppeld zijn. Helaas resulteerde dit wel een hoog batterijverbruik.

Het ophaalmoment in Berkel en Rodenrijs.

Hoe het verder ging

Ongemerkt glijden de kilometers asfalt onder de motor door; er is totaal geen probleem om lang onafgebroken te rijden. En dat ondanks dat ik met een speciale gordel (geen niergordel) rond rij sinds ik een wervelfractuur opgelopen heb. De BMW trekt als een tierelier, bochten nemen gaat gemakkelijk (wel opletten dat de voetsteunen niet het asfalt raken!) Het rijden gaat zelf zo heerlijk, dat ik gewoon vergeet om foto’s te maken. Van alle toeters en bellen die deze R 18 B heeft, maak ik vooral gebruik van de navigatie en de cruise control. Die van mij beschikt ook nog eens over active cruise control waarbij de motor dus rekening met de afstand tot de voorganger. Ik heb meerdere trips gemaakt met de motor en eigenlijk niet gebruikt voor de korte ritjes, alleen om lekker lang te cruisen.

Hoe het eindigde

En ja, ik heb van elke rit genoten, het was een feest om mee te rijden!

Joop Sluijmers bij Neede.

Overzicht van de tochten (allen vanuit Zoetermeer):

  • 1 augustus: 139 km, rondrit naar Bunnik
  • 2 augustus: 153 km, Monnickendam (bij mijn moeder op bezoek)
  • 3 augustus: 84 km, rondje Alpen aan de Rijn, Woerden, Bodegraven
  • 4 augustus: 462 km, Emmer-Compascuum (bij mijn broer langs, even showen)
  • 7 augustus: 517 km, door de bossen van Drenthe, samen met mijn zoon (op de Kawasaki)
  • 9 augustus: 153 km, Monnickendam again
  • 10 augustus: 187 km, binnendoor rondje Amsterdam, Utrecht en terug naar huis
  • – Even niet gereden tijdens de hittegolf –
  • 15 augustus: 153 km, Monnickendam again
  • 18 augustus: 144 km, rondje binnendoor via Moordrecht (pontje naar Gouderak), naar Schoonhoven, Vianen en Gouda.
  • 22 augustus: lekker naar Zeeland, via Rotterdam, Zierikzee naar Goes, om vervolgens via Bergen op Zoom weer terug
  • 24 augustus: 327 km, naar Brabant, via de snelweg tot even boven Breda en dan binnendoor tot bij Bladel en dan terug naar Tilburg en dan weer de snelweg naar huis
  • 24 augustus: 378 km, naar Ede, via de snelweg en vanaf daar binnendoor via Arnhem, Doetinchem, Goor en Deventer terug naar Ede, de snelweg op en naar huis.
  • 26 augustus: 15 km, helaas weer afscheid nemen van de R 18 B. ca 3000 km verder op de teller.

Positief ben ik over

  • Rijeigenschappen
  • Zitting
  • Het verbruik (1 liter op de 22 á 23 km is zeer goed te doen)
  • Ondanks hoog gewicht zeer hanteerbaar
  • Achteruitversnelling

Heeft de motor dan geen minpuntjes? Ja die waren er ook, maar niet veel:

  • Door de nette afwerking van de binnenzijde van de koffers, was het volume erin minder dan de buitenzijde doet vermoeden
  • Het klepje boven de tankdop en van het telefoonvakje kunnen niet op slot (evenmin een USB aansluitpunt in telefoonvakje)
  • Neutraal was moeilijk te vinden en inschakelen en (bij koude motor) van de 1e versnelling.
Tocht naar Drenthe, samen met zijn zoon (op de Kawasaki.)
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Dat is wel een heeeeel uitgebreid verslag van 1 maand rijden op een machine die bereikbaar is voor slecht enkele lezers, moet wel toegeven dat ik hem heel mooi vind.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen