Goed nieuws voor de cynici. Het terugtrekken van het Yamaha-fabrieksteam uit het WK Superbike zal ‘geen enkel effect’ hebben op de ontwikkeling van de wegmotoren. Het SBK-team kreeg nog maar enkele weken geleden te horen dat de nog resterende WK wedstrijden de laatsten zullen zijn voor Yamaha.
Sommige mensen trokken daar de conclusie uit dat dit wellicht ook zijn effect zou hebben op de overige modellen van Yamaha. Het ligt echter een stuk eenvoudiger. De dramatisch terugvallende verkoopcijfers hebben Yamaha ertoe gedwongen te moeten bezuinigen. En met het schrappen van het SBK-avontuur zijn heel snel vele miljoenen bespaard. “We runnen nog steeds een succesvol MotoGP-team. Zonder hoofdsponsor”, aldus Andrew Smith, vice-president van Yamaha Europe.
Yamaha onderkent het belang van blijvende ontwikkeling. Simpel gezegd, er zijn altijd nieuwe modellen nodig om de consument vast te blijven houden. “We zijn als bedrijf inmiddels 54 jaar oud en kunnen alleen blijven overleven door steeds nieuwe producten te blijven maken. Als producent is R&D een fundamenteel onderdeel.”
Over de huidige stand van zaken wil Smith ook nog wel iets kwijt. “In 2009 hielden de berichten maar niet op dat we anderhalf miljard verlies leden. Maar er is maar heel weinig gezegd over het feit dat we dat hebben weten te keren naar een kleine winst. Om van het een naar het ander te gaan is opmerkelijk.” Waarvan acte.