Als ik zeg ‘Kawasaki’, dan denk je al snel aan knalgroene motoren. Niet direct aan Italië. En als je aan Italië denkt, denk je al snel aan zonnige dagen. Italië en Kawasaki kwamen samen, maar op een heel verrassende manier.
Tekst: Yvanka Smit
Fotografie: Kawasaki
Want als je dacht aan zon en groen, vergeet het dan maar. Regen en grijze sferen waren het recept van de dag tijdens onze trip naar Italië voor de Kawasaki Big Celebration. Wat een feestje had moeten zijn, viel in het water. Of niet? Want Kawasaki Groen steekt namelijk fantastisch af tegen een donkere achtergrond. En de volledige Goodiebag van Kawasaki stond in het licht, niet enkel hun bekende groene motoren.
Kawasaki presenteert de nieuwe Eliminator
Kawasaki Big Celebration; dag 1
Na anderhalf uur vliegen stap ik uit in de omgeving van Milaan. Rustig aan doen zit er niet in. Rap door naar Laveno Mombello en Lago Maggiore voor een heerlijke lunch. Paraat in motorkleding, want daarna is het opstappen en wegrijden.
Een groot gamma van Kawasaki straatmotoren staan klaar om beproefd te worden. Denk aan de Versys in een 1000 en 650 cc variant en de Z900 in haar standaard en performance jasje, maar ook het kleinere broertje de Z650. En vergeet ook het Modern Classic segment niet – de Z650RS en Z900RS. Ten slotte is ook de Ninja 1000SX van de partij.
Ik zal je uitgebreide motorreviews besparen. Immers hebben al deze motoren de revue al gepasseerd bij ons. Maar laat me je vooral wat meer vertellen over mijn ervaring met de Goodiebag van Kawasaki, en het merk zelf.
Het zonnetje wordt ons niet gegund, maar eigenlijk is dat ook niet erg. Want ook in de regen is het rijden in de uitloper van de Dolomieten een genot. Alles om je heen lijkt extra groen, niet enkel door de Kawasaki’s. Het prachtige bochtenwerk blijft hetzelfde, of het nu stralend weer is of regent dat het giet. En die natte wegen laten je een andere kant van Kawasaki’s straatmotoren waarderen.
Want hoe je het ook wendt of keert, deze motorfietsen zitten simpelweg verdraaid goed in elkaar. En dat uit zich in deze condities in heel veel vertrouwen, vanaf moment een. Geen overmoed, maar vertrouwen waar je iets mee kunt. En in dit geval is dat heerlijk motorrijden en genieten van het Italiaanse landschap.
Eenmaal aangekomen bij het volgende meer doen we een koffiestop. Terwijl we daar genieten van het uitzicht met een gloomy sfeer, vallen er even verderop in Milaan hagelstenen uit de lucht, zo groot als knikkers. Zo slecht hebben we het dus eigenlijk niet.
Tijdens het rijden stoppen we geregeld om te wisselen van motoren. Geen kind in een snoepwinkel situatie waarin je bijna niet weet wat je moet kiezen, nee alles wordt voor je geregeld. En ook voor je bepaald. Dus je stapt op de motorfiets die de vlotte Italiaanse voorrijder voor je aanwijst.
Ik weet niet of het mijn kleine formaat, m’n zwierige knotje onder m’n helm of misschien toch wat rijtechniek is, maar ik krijg alle zware, grote jongens toegewezen. En wat is het genieten.
Na een middag en halve avond motorrijden is het tijd voor het avondprogramma. Allereerst een presentatie van de marketing manager van Kawasaki Italia, Enrico. Normaal ben ik niet zo van dit soort presentaties. “Wij van WC-eend..” Je snapt me vast wel.
Enrico legt uit waarom het event The Big Celebration heet. Dit jaar viert Kawasaki namelijk heel wat jubilea. 60 jaar MX, 145 jaar Kawasaki Construction, 50 jaar sinds de eerste Jet Ski verkocht werd en 40 jaar sinds de eerste motorfiets met de naam Ninja het daglicht zag.
De volledige Goodiebag van Kawasaki kwam langs. Van lucht- en ruimtevaart tot onderzeeërs en zware constructiebouw. En uiteraard de leisure afdeling, waar onder andere de bekende motorfietsen toebehoren.
Na de presentatie was het tijd voor het diner en vooral rozig nagenieten.
Goed, genoeg zoetsappigheid. Door naar dag 2. Want we zijn hier vooral voor actie.
Kawasaki Big Celebration; dag 2
De start van de dag begint typisch Italiaans. Een beetje rommelig, het duurt allemaal wat lang, maar de charme straalt overal vanaf. Iedereen is vriendelijk en zegt wel dertig keer sorry met een zeer charmante glimlach. Dan kun je ook niet boos worden.
We begeven ons naar Lago Maggiore, waar de Jet Ski’s op ons liggen te wachten. En drie racers, die deze monsters voor ons zullen besturen. Ik hop achterop, en houd me goed vast.
De opdracht van Enrico om ‘rustig aan te doen met de journalisten, want ze moeten het verhaal nog kunnen vertellen’ houdt zo’n vijf minuten stand. Want ‘racers be racers’, en dus veegt men ‘rustig aan doen’ zo van tafel. En ik snap dat. Dus ik geef me eraan over en leg mijn lot in zijn handen – beetje drama mag. Aiuta mi, anyone?!
Ik vind het fantastisch. Hier wordt toch ieder mens blij van. Met een glimlach van oor tot oor racen we na zo’n uurtje op het water terug naar de kade. Zeiknat en strak van de adrenaline stap ik af en bedank ik de beste man net zo vaak als dat ik het woord ‘sorry’ heb gehoord, voor het feit dat het zoveel regent.
Wederom geen tijd om stil te zitten, want de volgende verrassing uit de Goodiebag staat op ons te wachten. Offroad rijden op twee en vier wielen. Onder andere de KX 250 en de KX 450 staan voor ons klaar. Een beetje spannend wel.. Ik heb persoonlijk namelijk zero komma zero offroad ervaring op twee wielen.
Laat ik meteen maar eerlijk zijn. Het was een drama. Wat ben ik hier verschrikkelijk slecht in. En wat voel ik me rot tegenover die arme KX 250. Ik laat het ding wel honderd keer uitvallen. De machine hield zich kranig stand tegenover mijn mishandeling. Ondanks dat ik hier totaal geen talent voor heb, vond ik het prachtig om te doen. Stoeien in de modder, dat haalt in ieder mens toch het kind naar boven.
Ik ontwikkel een vreemd soort respect voor die offroad motorfietsen, die zo bestand lijken te zijn tegen die mishandeling. Het laat me terugdenken aan de presentatie van Enrico in de avond van dag 1.
En dan gaat het langzaam dagen.. Dat eigenlijk helemaal niet gek is dat de Kawasaki motorfietsen zo goed zijn.
Als je denkt dat Kawasaki motoren bijna ‘saai’ zijn van degelijkheid, betrouwbaarheid en frequentie (want wat zien we er veel rondrijden..), dan heb je het totaalplaatje nog niet gezien. Geen zorgen, dat had ik in alle eerlijkheid ook niet. Tot nu. Want als je je realiseert, dat die degelijkheid en betrouwbaarheid vooruitkomen uit een enorm arsenaal van kennis, expertise en ontwikkeling in een gigantisch breed werkveld, dan breng je het totaal plaatje langzaam bij elkaar.
Denk aan het bouwen van immens grote en complexe constructies, maar ook aan scheepvaart. Menig onderzeeër blijft niet onopgemerkt onder zonder de technologie van Kawasaki, noch blijft menig vliegtuig in de lucht.
Al die kennis, expertise en ontwikkeling druppelt door in de leisure afdeling, waar we uiteindelijk die gewilde tweewielers tegenkomen. En dan is het ineens niet zo gek dat die motorfietsen zo betrouwbaar zijn en zo degelijk in elkaar zitten. En je – even heel simpel gezegd – zoveel waar krijgt voor je geld. Dus ook waarom er zoveel Kawasaki’s rondrijden.
Het doel van de Kawasaki Brand Experience in Italië genaamd ‘The Big Celebration’ was niet het testen van voertuigen. En niet het schrijven van testverslagen. Maar wél het kennismaken met de verschillende afdelingen binnen de leisure kant van Kawasaki. Niet alleen is dat laatste in mijn geval gelukt, wat vrij snel gaat als je gewoon overal maar opstapt..
Maar wat vooral geslaagd is, is het overbrengen van de charme van Kawasaki. Niet alleen van haar motorfietsen, maar met name ook van de enorme honger naar kennis en innovatie die erachter schuilt.
Natuurlijk moet het je ding zijn. En als er een plekje vrijkomt in mijn schuur, weet ik niet of die gevuld zal worden met een Kawasaki. Maar ik begrijp nu wel waarom Kawasaki Groen bij zovelen emotie oproept. Die emotie zal niet bij iedereen aanwezig zijn. Maar een mate van respect toch zeker. Want die Goodiebag.. die is toch eigenlijk wel heel indrukwekkend.