Het jaar 2017 is werkelijk voorbij gevlogen. Althans, dat gevoel kregen we toen we door ons archief van dit jaar zaten te bladeren. Maar niet alleen dit jaar vliegt voorbij. In onze rubriek Oud & Nieuw planten we nieuwe modellen naast hun voorvaders. Dit jaar deden we dat met liefst zes motoren.
Yamaha XS650 en XSR700
Als de dag van gisteren lijkt het dat we met de Yamaha XS650 en XSR700 reden. De stap van 1968 naar 2017 is groot. Beiden viertakt tweecilinders, maar daar stokt de vergelijking dan ook eigenlijk wel.
Yamaha XS750 en XSR900
Ook de driecilinders van Yamaha kwamen aan bod. De XS750 uit 1976 parkeerden we naast de XSR900. Dat er bij de bouw van de 900 goed gekeken is naar het origineel blijkt alleen al wel uit nagenoeg dezelfde grijs-blauwe kleurstelling.
Honda XR750T en CRF1000L Africa Twin
In het vochtige zand lieten we de originele en huidige Africa Twin het ultieme puristengevecht beslissen: V-twin of paralel twin.
Ducati 900SS en Supersport (S)
Italiaanse schoonheid is tijdloos. De Ducati 900SS en gloednieuwe Supersport S bewijzen dat, ondanks het feit dat we nog veel liever een 750SS hadden gezien. Helaas, sommige motoren zijn echt waanzinnig zeldzaam. Gelukkig is de 900 ook bepaald geen lelijk eendje.
BMW R80 G/S en RnineT Urban G/S
De ongekende populariteit van BMW’s GS-lijn startte ooit met de R80 G/S. Dat de RnineT Urban G/S daarop moet lijken is in één oogopslag duidelijk. Voor de rest verschillen de twee motoren werkelijk als dag en nacht.
Kawasaki Z1-900 en Z900
Het jaar sloten we af met een aflevering die we eigenlijk tot 2018 hadden moeten uitstellen. Achteraf gezien bleken we een vooruitziende blik te hebben. Wisten wij veel dat Kawasaki achter de schermen al druk bezig was een retro replica van de Z1 uit 1973 te bouwen op basis van de Z900.
Welke vergelijkingen zou je in het nieuwe jaar van ons willen lezen? Laat het ons hieronder weten!