Het Chinese bedrijf Chuanqui maakt het mogelijk: vloeistofgekoeld, met 24 kleppen en bijna 3 pk. Wie wil deze motor niet horen brullen bij 12.000 tpm?
In de jaren 60 en 70 was het gebruikelijk om het aantal cilinders en kleppen te verhogen, zelfs met kleine cilinderinhoud. Van de 125 cc 5-cilinder Honda RC129 tot de extreme Suzuki RP 68, een 50 cc tweetakt driecilinder GP-motor. Deze laatste was het resultaat van zeer nauwkeurige engineering, met elke cilinder van 16,5 cc die 19 pk produceerde bij 20.000 tpm, en een 16-versnellingsbak om het maximale vermogen te benutten. Helaas werd hij in 1967 door de regels van het circuit uitgesloten en staat-ie nu tentoon in het Suzuki Plaza in Hamamatsu.
Ducati’s nieuwe lichtgewicht V2 motorblok
Tegenwoordig zijn zulke extreme motorconfiguraties verboden door de regelgeving, en meer-dan-viercilindermotoren zijn vooral te vinden in duurdere modellen zoals de BMW K 1600 GT en de Honda Gold Wing. De Great Wall/Souo, met zijn 2000 cc en acht cilinders, zou dat kunnen veranderen, maar nu is de aandacht gericht op de nieuwsgierigheid van een V12-motor van slechts 50 cc met bijna drie pk.
Als je enthousiast bent en denkt dat je een project hebt gevonden om de winter in je garage door te brengen, moet je weten dat deze motor vooral is ontworpen voor hoogwaardige modelbouw. Hij heet DSF-V12, geproduceerd door Chuanqi, en heeft één nokkenas per bank (de exacte hoek tussen de banken is onbekend) en 24 kleppen. Hij draait tot 12.000 tpm (de versie met CDI haalt 10.000 tpm) en Chuanqi biedt zelfs een vierversnellingsbak aan die aan deze unieke CNC-geproduceerde aandrijfeenheid van machinaal bewerkt aluminium kan worden gekoppeld. Het gewicht? Slechts 8 kg, met een lengte van 20 cm! Voor minder dan 3.000 dollar kun je hem mee naar huis nemen. Stel je voor wat een geweldige indruk je zou maken als je hem op een Ciao uit de jaren ’70 zou monteren…