Op de redactie merken we al langer op dat er flink wordt gemopperd over de nieuwe generatie auto’s die met te felle verlichting rijden. Zeker op regenachtige dagen is het maar lastig om zo’n te fel schijnende auto in je spiegels op snelheid en afstand in te schatten. En tegemoetkomend is het al net zo irritant, als je vizier vol druppels zit.
Dat gemopper krijgt nu grond onder de voeten, dankzij een onderzoek van de ANWB met zusterclubs uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het onderzoek richt zich op de huidige generatie LED-lampen. Hun conclusie: lampen zijn tegenwoordig te fel en het is niet alleen irritant, maar ook gevaarlijk.
Uit het onderzoek blijkt dat de ontwikkeling van nieuwe Xenon- en vooral LED-lampen problemen opwerpt. Zo is bij LED geen projectorlamp of reflector nodig, omdat LED’s zo klein zijn en goed gericht kunnen worden. Het nadeel is echter een hogere lichtintensiteit vanuit één kleine bron, in plaats van dat de gehele lichtintensiteit wordt gedragen door een grote reflectorkap. Dat ene kleine bronnetje van verlichting is zo fel, dat het tot problemen leidt.
Het LED-systeem bleek maar liefst drie keer zo fel als een blik rechtstreeks in de zon.
Bij een van de LED-systemen hebben de onderzoekers een verlichtingsintensiteit van 210.000 Lux gemeten. Dat is écht fel, want dat is drie keer zo fel als een blik rechtstreeks in de zon. De onderzoekers stippen aan dat dagrij-verlichting tegenwoordig erg fel word ontworpen, om ook overdag in vol zonlicht zichtbaar te zijn. Pas bij duister en donker valt het dan op hoe overdreven fel deze lampen zijn.
De ANWB en andere aangesloten onderzoekspartijen gaan nu gesprekken aan met fabrikanten en overheden. De belangenvereniging pleit er onder meer voor dat een rechtstreekse blik in de lichtbron niet mogelijk zou moeten zijn. Ook zou de lichtintensiteit van koplampen en knipper-, rem-en achterlichten, wettelijk beperkt moeten worden.
Er zijn overigens goede initiatieven om rustiger licht te ontwerpen, zoals ook deze Nederlandse LED-lamp van Hilox. Maar, zolang er geen betere regelgeving komt, lijken fabrikanten vrij om te gebruiken wat ze willen. En vanuit dat standpunt wordt er te vaak voor louter comfort van de berijder gekozen, en niet voor dat van tegemoetkomend verkeer.
Hè, hè, eindelijk een onafhankelijk onderzoek, die bevestigd wat wij allemaal al jaren moeten ervaren en waar tot op heden alle klachten ongegrond worden verklaard door onderzoeken vanuit de lobby van de autoindustrie.
Maar okay, een keertje hardop zeggen dat wij als motorrijders, maar zeker ook een groot aantal automobilisten niet uit onze nek zitten te kletsen, wil niet zeggen dat er nu iets gaat veranderen.
Het gevaar is geen sinecure en daar waar het dan uiteindelijk dan toch mis gaat word geheel niet onderzocht en/of bevestigd, laat staan meegewogen in een kwesties waar het draait om verantwoordelijkheden.
Denk aan verantwoordelijkheden via touwtrekkerij bij verzekeraars en rechtzaken.
Bedankt dus voor deze bevestiging via dit onderzoek, maar stopt het nu hier?
(Dit is dus een hulpvraag!)
Het comfort van de gebruiker is natuurlijk een soort van wederkerig, als ik heel felle lampen monteer, dan is dat misschien een beetje comfortabel voor mij maar oncomfortabel voor een ander en vice versa en zo is het gekomen dat we nu allemaal met die idioot felle lampen rijden, omdat de fabrikanten egocentrisch redeneren.
Met andere woorden, allemaal wat minder is beter, je moet niet vanuit de berijder redeneren, maar vanuit de veiligheid van iedereen. We zijn nu eenmaal niet alleen op de wereld.
Vroegâh hadden ze in Frankrijk gele verlichting. Dat was fantastisch, want gele verlichting blijkt nauwelijks verblindend… Het was toen een genot om in Frankrijk rond te rijden na het vallen van de avond. Nul problemen met verblinding.
Alleen hebben de Europese ambtenaren in hun eeuwige wijsheid besloten om te gaan voor wit licht, toch wel een van de wel vaker voorkomende europese vergissinkjes.
Er is één dingetje wat de zaak gelijktrekt, niet verbeterd echter, in de beginperiode waren het vooral de BMW’s en Audi’s met de dure felle lichten, nu zijn het ook de suzuki alto’s en renault clio’s die met superfelle lichten rijden.
Maar…. er is wel een redelijk simpel oplossinkje. Koop een nachtbril, zo’n gele weet je wel bij Hans Pearle heb je ze. Het grappige van deze gele brillen is dat ze de LED-lampen juist flink geel maken en een heleboel van de hinderlijke witheid weghalen. Maakt het ’s nachts rijden een stuk prettiger.
Ze kunnen beter de verlichting aanpassen, dan dat wij brillen moeten kopen.
Je kan beter het probleem oplossen, dan de gevolgen.
Eindelijk wordt dit probleem breed in de aandacht gebracht, ik heb er zelf enorm last van! Maar als er nieuwe regels komen worden de nieuwe voertuigen aangepast,, wat doen ze dan met de bestaande voertuigen met die hinderlijke verlichting?
Niet alleen ledverlichting is vervelend. Ik kwam een uitrukkende brandweerauto met alle toeters en bellen tegemoet. Ik werd verblind doordat aan de voorzijde van de brandweerwagen met afwisselend groot en dimlicht gereden werd. Dit was in het begin van de schemering met motregen dus mijn scherm was ook niet geheel schoon en zodoende zou deze hulpverleningswagen zelf een ongeluk veroorzaken met deze verlichting. De brandweer moet zo snel mogelijk naar een calamiteit maar het is niet de bedoeling dat men met zulke verlichting zelf gevaarlijke situaties veroorzaken.
Ik rij al vele jaren in een Kangoo van 2001 met gewone halogeen lampen. Iedere keer verbaas ik mij er over hoe heerlijk veel en duidelijk de weg verlicht wordt, vooral met groot licht. Dit rijdt veel aangenamer dan die felle gebundelde Led verlichting. Ook stoort niemand zich aan deze gewone warmkleurige verlichting.
Volgens mij geldt dit niet alleen voor autoverlichting (incl rem-/knipperlichten) maar ook voor LED-verkeerslichten en -signalering en reclameborden langs de weg.
Hoe moeilijk kan het zijn om al die verschillende felle bronnen m.b.v. een lichtsensor te regelen: overdag fel en ‘s-nachts flink wat minder.