Volgens de meest recente gegevens van de European Transport Safety Council (ETSC) voert Bulgarije de Europese lijst aan als het land met de hoogste frequentie van verkeersdoden. Met 81,6 dodelijke ongevallen per miljoen inwoners in 2023 overschrijdt Bulgarije het EU-27 gemiddelde van 45,5 doden per miljoen met een onthutsende 79%. In totaal vonden 526 mensen de dood op Bulgaarse wegen gedurende het afgelopen jaar.
Een deel van de verklaring ligt mogelijk in de oudere voertuigen die in Bulgarije rondrijden en een minder ontwikkelde weginfrastructuur. Dit in combinatie met relatief hoge tolkosten – een vignet voor een maand kost gemiddeld 25 euro – kan bijdragen aan de problematische situatie. Voor motorrijders is dit een belangrijk punt van aandacht wanneer ze een tocht door Bulgarije overwegen.
Verkeersveiligheid in Europa: Roemenië meest gevaarlijke land om in te rijden
Top 10 gevaarlijkste Europese landen voor verkeersveiligheid
Roemenië staat op de tweede plaats met 81,1 verkeersdoden per miljoen inwoners, slechts nipt achter Bulgarije. Dit vertegenwoordigt een 78% hogere score dan het EU-gemiddelde, met een absoluut aantal van 1.545 verkeersdoden in 2023. Servië completeert de top drie met 75,7 doden per miljoen (65% boven het gemiddelde) en in totaal 503 verkeersdoden.
De volledige top tien van landen met de hoogste verkeersdodenratio per miljoen inwoners zijn:
- Bulgarije: 81,6 (526 doden)
- Roemenië: 81,1 (1.545 doden)
- Servië: 75,7 (503 doden)
- Letland: 75,4 (142 doden)
- Kroatië: 71,2 (274 doden)
- Portugal: 60,2 (600 doden)
- Griekenland: 59,6 (621 doden)
- Litouwen: 56,0 (160 doden)
- Italië: 52,4 (3.094 doden)
- Polen: 51,5 (1.893 doden)
Voor motorrijders die graag toertochten maken door Europa is het belangrijk om deze cijfers in hun achterhoofd te houden bij het plannen van routes en het aanpassen van hun rijgedrag in deze landen.
Veiligste Europese landen
In schril contrast staat Noorwegen met het laagste percentage fatale ongevallen: slechts 20 doden per miljoen inwoners, minder dan de helft van het EU-gemiddelde. Andere landen met uitstekende verkeersveiligheidsstatistieken zijn:
- Zweden: 21,8 doden per miljoen
- Verenigd Koninkrijk: 25,1 doden per miljoen
- Denemarken: 26,1 doden per miljoen
- Zwitserland: 26,8 doden per miljoen
Deze landen staan bekend om hun proactieve verkeersveiligheidsbeleid, hoogwaardige infrastructuur en strenge maar effectieve handhaving van verkeerswetten.
Betrouwbaarheid van de data
Er bestaan zorgen over de consistentie en betrouwbaarheid van de ongevallenstatistieken. Verschillende instanties binnen hetzelfde land (politie, ministerie van Binnenlandse Zaken, ministerie van Volksgezondheid, verzekeringsmaatschappijen) rapporteren vaak uiteenlopende cijfers, en data is regelmatig pas na enkele jaren beschikbaar. Verschillen in methodologie, zoals de maximale periode waarbinnen een sterfgeval als gerelateerd aan een ongeval wordt beschouwd, dragen ook bij aan mogelijke inconsistenties in de gegevens.
Duitsland, met zijn dichte verkeer en snelle Autobahnen, staat opvallend genoeg op de 24e plaats met 33,5 verkeersdoden per miljoen inwoners. Dit demonstreert dat een hoge verkeersdichtheid en snelheid niet noodzakelijkerwijs tot meer dodelijke ongevallen hoeven te leiden wanneer de infrastructuur, voertuigveiligheid en rijgedrag optimaal zijn.
Situatie in Nederland en België
De Nederlandse situatie is relatief gunstig vergeleken met het Europese gemiddelde. Volgens cijfers van het ETSC staat Nederland op een 14e plaats met ongeveer 30,6 verkeersdoden per miljoen inwoners. Nederland behoort daarmee tot de veiligere landen in Europa, wat te danken is aan de uitstekende infrastructuur, strenge rijexamens en continue investeringen in verkeersveiligheid.
België bevindt zich in de middengroep met ongeveer 43 verkeersdoden per miljoen inwoners, wat dicht bij het Europese gemiddelde ligt. Hoewel België het beter doet dan de probleemgebieden, is er nog ruimte voor verbetering om het niveau van de best presterende landen te bereiken.
Finland ontving de PIN Award 2024, de prijs van de European Transport Safety Council 2024 voor het land waar een opmerkelijke vooruitgang in de verkeersveiligheid is geboekt. Het land heeft het aantal verkeersdoden in het afgelopen decennium tot 2023 met een aanzienlijke 29% verminderd, terwijl de gemiddelde daling in de EU 16% was.
Bronnen: European Transport Safety Council (ETSC) 2023 rapport en Statistiek.
