Het lijkt erop dat Suzuki ergens dit jaar de aankonding zal doen van een nieuwe Hayabusa. We laten expres de GSX-R-noemer en een eventuele cilinderinhoud achterwege, want dat is namelijk geheel ongewis. Om een aantal redenen.
Tja, met de aanstaande introductie van de Kawasaki H2SX, leeft het hypersportieve toersegment weer op. Niet zoals eind jaren negentig met de Kawasaki ZZR1100 en Honda’s Blackbird, maar het wordt juist op een andere manier heel spannend. Suzuki doet namelijk niet aan tweede viool spelen – Hayabusa betekent slechtvalk; de natuurlijk vijand van de merel… de Blackbird dus, zijn oude nemesis – en zal dus ook nu weer op de man spelen. Naar alle verwachtingen groeit de 1340cc-GSX-R zoals we hem nu kennen met een kubieke centimeter of honderd, zodat hij in ieder geval de ZZR1400 van Kawasaki kan hebben, maar de nieuwe Hayabusa zal ook absoluut de H2SX op de korrel hebben.
En dan zou je kunnen denken aan een turbo, want als de H2SX drukvulling heeft, zal men bij Suzuki wellicht niet achter willen blijven. Maar aangezien Suzuki al zolang met het turbo-idee speelt, vraag je je af waarom ze er niet mee voor de dag komen. Wanneer kwam de eerste Suzuki GSX-R1300 Hayabusa ook weer uit? Juist, in 1999. Dat zou volgend jaar het twintig jarig jubileum betekenen en een uitgekiend moment hem te presenteren is dus later dit jaar op de EICMA dan wel de Intermot.
Concrete zaken houd je tegoed, maar we houden met zijn allen wel meer te goed, aangezien Suzuki afgelopen beursseizoen enkel wat nieuwe kleuren en een retro-achtige SV650 presenteerde. Suzuki heeft wat goed te maken en als men hiermee over de brug komt, zouden we het ze wel kunnen vergeven.
Foto: Auto-By