Het Britse onafhankelijke motortijdschrift Retro-RR stopt. Na pas twee uitgaves hebben uitgever Nik Ellwood en hoofdredacteur Rob Hoyles besloten niet verder te gaan met het nieuwe magazine. Retro-RR werd afgelopen januari voor het eerst uitgegeven, maar de kosten wegen niet tegen de baten op.
Retro-RR was anders omdat er geen grotere uitgeverij achter zat. In Engeland zit het overgrote deel van de motorbladen onder dezelfde paraplu; die van Bauer Media. Juist omdat Ellwood zelf als uitgever optrad, lagen alle keuzes bij hem. Zo probeerde hij met Retro-RR de harten van motorliefhebbers voor zich te winnen met verhalen uit de hoogtijdagen van de sportmotorfiets.
Van de laatste Senior TT-overwinning van Joey Dunlop in 2000 tot het rijden met legendarische klassiekers als de Honda RC30, Yamaha RD350LC, de Ducati 916, de ZXR750 H1 van Kawasaki en Suzuki’s SRAD-modellen. Tel daar ook de aloude traditie van het aanpassen van je motorfiets bij op, en het blad leek alles te hebben om de sportmotorrijder van weleer aan te spreken. Zelfs de columnisten die ze hadden weten te strikken, pasten perfect in het plaatje. Klinkende namen als Niall Mackenzie, James Whitham en Davide Tardozzi schreven hun hersenspinsels uit.
Niet goedkoop
Met 8,50 pond (ruim 9 euro) voor 132 pagina’s, was Retro-RR niet goedkoop. Al was goedkoop de bedoeling ook nooit. Hoyles en Ellwood hadden ingezet op een luxe gevoel, met een matte cover, uitgekiend mooie fotografie en dik papier. Kwaliteit, geen kwantiteit. Vandaar ook dat ervoor gekozen werd om slechts vier keer per jaar uit te komen. Hoe veel vertrouwen de heren er zelf in hadden, blijkt wel, aangezien het gehele blad met eigen geld opgezet werd. Een nobel streven, maar mede daardoor moet het blad nu al stoppen.
Nik Ellwood en Rob Hoyles hadden samen de droom een eigen motorblad uit te brengen. De nadruk van Retro-RR werd op de vergane glorie dan wel nostalgie van sportmotoren en motorsport uit de jaren tachtig en negenti gelegd. Ellwood werkt al jaren in de motorbranche, waarbij zijn meest recente wapenfeiten in de PR van Triumph en recentelijker Harley-Davidson te vinden zijn. Hoyles was tot 2004 testredacteur bij FastBikes en werd later freelance redacteur voor verschillende, voornamelijk Britse, motortitels.
De teloorgang of gefaalde start van het onafhankelijke magazine schetsen een somber beeld voor het motortijdschrift an sich, maar Ellwood is er zelf duidelijk over: ‘Mogelijk waren we naïef, maar het was een droom. En wel een die de moeite van het proberen waard was.’
De eerste – en laatste – twee edities van Retro-RR worden nog verkocht zolang de voorraad strekt.
Foto’s: Retro-RR