Hoe een en ander vormgegeven gaat worden moet nog blijken, maar zoals het er nu naar uitziet, moeten bezitters van een oldtimer straks gewoon weer motorrijtuigenbelasting betalen. Het lijkt er vooralsnog niet op dat de maatregel slechts van kracht is op alle voertuigen die de oldtimerstatus nog moeten behalen (begin dit jaar werd de leeftijdsgrens daarvoor nog omhoog gebracht naar 30 jaar). Ook bezitters van wat nu reeds van belasting vrijgestelde oldtimers zijn, lijken gewoon weer te moeten gaan betalen.
Dit kan betekenen dat bijvoorbeeld verzamelaars ineens voor een flinke kostenpost komen te staan en zich gedwongen zien hun collectie of een deel daarvan te verkopen, maar ook vanuit een hoek die je niet zo gauw zal verwachten werd ons benauwd aan de mouw getrokken: bekende Nederlandse designer Paul Funk luidt de noodklok voor de specialbouwers in Nederland. De basis voor specials als customs, café-racers, maar bijvoorbeeld ook streetfighters is vaak een oldtimer, vanwege de vaak wat simpeler techniek die meer ruimte laat voor creativiteit in vormgeving. Het betekent dat ook in deze hoek zwaar weer kan worden verwacht.
Toch blijft het krom… De regeling is om het milieu te redden. Als je dus de regering geld geeft en dan met ‘n stinkende ‘olieboot’ ga rijden red je dus het milieu. Met een gelijksoortige verklaring kwam zojuist de MAG. Secretaris Dolf Willigers: “Een enkel zeeschip dat de haven van Rotterdam binnen vaart, veroorzaakt al meer vervuiling dan al die klassieke motorfietsen samen in een heel jaar, maar daar worden er alleen maar meer van binnengehaald. Deze schandalige maatregel heeft niets te maken met het beschermen van het milieu. Dit is ordinaire inhaligheid van de overheid waarmee duizenden liefhebbers van klassieke motorfietsen worden gepakt.”