Olaf Klokman is gefascineerd door de scene waarin met Baggers wordt geracet. De vijftigjarige eigenaar van een schildersbedrijf koos daarom na zijn vorige H-D, een FXDLS Dyna Lowrider, voor deze Road Glide die werd omgebouwd naar Performance Bagger. Olaf lacht; “Ja, de motor gaat nu als de brandweer en daarom besloot ik hem ‘Fuego’ te noemen!”
In 2019 raakte Olaf geïnspireerd door de Bagger Racing League (BRL) met al die snelle en mooie Performance Race Baggers. Hij kocht deze Road Glide bij West Coast Motors in Alkmaar, waar de motor werd opgebouwd door Master Technician, René Kamphuis.
PERFORMANCE AVONTUUR
Olaf: “De Performance Bagger scene was op dat moment nog niet echt levendig in Nederland en het was in het begin best pionieren. Het was veel zelf ontdekken; Waar doe je goed aan en waaraan juist niet qua rijgedrag van de motor? Echt specifieke problemen heb ik niet gehad met de ombouw. Wel heb ik veel verkeerde keuzes gemaakt toen ik de motor net had, onderdelen erop… En er weer af.” Hij vervolgt: “Samen met mijn goede vriend Tom Roozendaal zijn we dit Performance avontuur aangegaan, we reden op dat moment allebei nog een Dyna Clubstyle motor. We wilden meer de performance kant op met een motor die snel is, een goede wegligging heeft en waar je ook nog steeds een langere trip mee kan maken. We maken veel buitenlandse reizen en rijden veel in de bergen, knallen door de bochten en zoeken de grenzen op! In 2022 hebben we Performance Europe (PE) opgericht. We zijn inmiddels een groep van zes gepassioneerde motorrijders, die allemaal Performance Harleys/Baggers rijden en mooie trips maken in het buitenland. We delen ideeën en bedenken nieuwe upgrades voor onze bikes. Daarnaast bezoeken we en staan we ook zelf op beurzen en evenementen met het PE team.
Sacrament: Yamaha Conceptbike door Williams Gómez
GEWICHT
In het begin zaten er treeplanken op de motor, maar als snel bleek dat die steeds de grond raakten. Conclusie; de motor moest hoger om meer grondspeling te hebben voor het bochtenwerk. Voor zijn er 2 inch langere binnenpoten met Öhlins Cartridge gemonteerd en achter een Brock Performance achterbrug met een set Öhlins schokdempers, waardoor de motor nu flink hoger staat. De Öhlins cartridge voor en Öhlins schokdempers achter zijn op maat gemaakt door HK Suspenion. De treeplanken werden vervangen door een midcontrol set van Arlen Ness. “Daarna wilden we gewicht gaan besparen, de spatborden, tank dash en de Road Glide fairing werden door carbon exemplaren vervangen.”
PROJECT 21
Ze reden op dat moment met een illegale uitlaat rond en door de vele roadtrips in het buitenland én in Nederland wisten ze dat het een keer mis kon gaan qua geluidscontroles en een WOK melding ligt dan op de loer. “We kwamen in contact met Sjoerd Ottenheim en Peet Gerards van Dr. Jekill & Mr. Hyde. Zij vroegen ons, in het voorjaar van 2023, om als Performance Europe langs te komen en mee te denken over de vorm en het geluid van het Project 21: De 2 in 1 uitlaat voor de Touring motor waarmee zij volop in ontwikkeling waren. Dat was een geweldige ervaring en het was mooi om een kijkje achter de schermen te krijgen. Een hele eer dat wij als Performance Europe daar een steentje aan bij mochten dragen. Op dit moment zit het Project 21, de 2 in 1 Street Legal uitlaat op mijn motor en de prestatie en de sound zijn fantastisch! De looks zijn helemaal afgestemd op de performance uitstraling van de bike en het vermogen is geweldig. Op het moment levert de motor 151 pk en 214 Nm en dat zijn geweldige cijfers met een street legal uitlaat!
EN VERDER
Tijdens het Harley-Davidson 120th Anniversary event in Budapest stonden wij met Performance Europe op het plein bij Jekill & Hyde. De gebroeders Bobhead wilden even op onze motoren zitten en lekker gassen. Leuk allemaal, maar daarna was er een lekkage ontstaan aan het oliefilter. Toen ik dat ontdekte was Harley-Davidson Budapest dicht. Na een telefoontje met West Coast Motors die mij verwees naar het Harley-Davidson Service Centre op het evenemententerrein, maar waar ik door de drukte niet terecht kon. Ik kwam daar gelukkig Ed Anderson van Harley-Davidson Benelux tegen, die hoorde wat er aan de hand was en hij zei tegen mij; “Hey West Coast Motors, kom morgen maar langs dan gaan we kijken wat het probleem is!” Na de reparatie konden we onze weg vervolgen naar Kroatië en verder en ook dat werd weer een geweldig mooie roadtrip.”
Tekst en fotografie Onno “Berserk” Wieringa – madnessphotography.nl
TECHNISCHE GEGEVENS H-D ROAD GLIDE PERFORMANCE BAGGER
Natuurlijk! Hier is de complete tabel met de sectie “DANK AAN” toegevoegd aan het einde. Je kunt deze code kopiëren en plakken in de HTML-editor van een WordPress-pagina of -bericht. “`htmlALGEMEEN | |
---|---|
Eigenaar | Olaf Klokman |
Bouwer | H-D / René Kamphuis, West Coast Motors Alkmaar |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FLTRXS Road Glide |
Bouwtijd | 2020 t/m 2024 en er komen meer upgrades |
MOTORBLOK | |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Bouwer | H-D / René Kamphuis, West Coast Motors Alkmaar |
Cilinderinhoud | 2146 cc |
Type | M8 Milwaukee 8 |
Carter | Standaard H-D |
Krukas | S&S Cycles 4-1/2’’ Stroke |
Zuigers | Screamin’ Eagle High Compression 131 Zuigers |
Cilinders | Screamin’ Eagle 131CI |
Cilinderkoppen | Screamin’ Eagle Extreme CNC Ported Heads |
Kleppen | Oversized Screamin’ Eagle |
Nokkenas | 3/4 Starr Race Cam, George Bryce |
Nokvolgers | H-D |
Oliepomp | Screamin’ Eagle High Flow |
Benzinesysteem | EFI |
Luchtfilter | 1’’ Taller Stealth Air Stinger, S&S Cycles |
Luchtfilterhuis | Screamin’ Eagle 68mm Throttle Boddy and intake Manifold |
Ontsteking | H-D |
Uitlaatsysteem | Dr. Jekill & Mr. Hyde Twenty-One 2-1 Exhaust |
Versnellingsbak | 6 Speed H-D |
RIJWIELGEDEELTE | |
---|---|
Frame | H-D |
Voorvork | 2 inch up Gold tubes Arlen Ness/ Krauss Moto Triple Trees Up And Bottom |
Achterbrug | Brocks Performance |
Schokdempers | Öhlins |
Voorwiel | H-D Prodigy 19 inch |
Achterwiel | H-D Prodigy 18 inch |
Remmen | Brembo M8 Monoblock met Galfer Brake Discs |
DIVERSEN | |
---|---|
Voorspatbord | Carbon Fiber |
Achterspatbord | Carbon Fiber |
Tank Dash | Carbon Fiber |
Road Glide Fairing | Carbon Fiber |
Spatbordsteunen | H-D |
Benzinetank | H-D |
Dashboard/Tellers | Kraus Moto RG Billet Gauge Bezel |
Olietank | H-D |
Stuur | FM Fly Moto Style Bars |
Stuurverhogers | Kraus Moto Wolf One 10’’ Pro |
Spiegels | H-D |
Handvatten | Performance Machine |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | Oberon Performance |
Koplamp | BAJA Design en Mishimoto Oil Cooler |
Achterlicht | Thunderbike Germany |
Richtingaanwijzers | Custom Dynamics ProBEAM |
Zadel | Custom Made By Silver Machine Seats Ermelo (3 inch hoger race zadel) |
Sissybar | H-D |
Mid controls | Arlen Ness |
Voetsteunen | Oberon Performance |
SPUITWERK | |
---|---|
Kleur | Amethyst Metallic |
Spuiter | House of Colours |
Idee | Naar eigen idee |
Design | 174 staat voor: 1 voor de maand januari en 74 mijn geboortejaar |
DANK AAN |
---|