Met de ondersteuning van Voxan heeft de Ohio State University vier nieuwe wereldsnelheidsrecords voor motorfietsen gevestigd.
De Ohio State University (VS) heeft onlangs vier wereldsnelheidsrecords gevestigd met een elektrische motorfiets ontworpen en gebouwd door haar studenten. De in Monaco gevestigde Venturi Group, via het merk Voxan, speelde een belangrijke rol door significante bijdragen aan dit project te leveren.
De Ohio State University (Columbus, VS) en de Monegaskische Venturi Group werken sinds 2009 samen aan het ontwerp en de vervaardiging van voertuigen voor snelheidsrecords. Het vijftienjarig jubileum van hun samenwerking werd gemarkeerd door een nieuwe reeks prestaties tussen 25 en 29 augustus 2024 op de Bonneville Salt Flats (Utah, VS).
De universiteit zal binnenkort vier certificaten, uitgereikt door de FIM (Fédération Internationale Motocycliste), kunnen toevoegen aan haar eregalerij voor wereldrecords in de categorie elektrische motorfietsen onder de 150 kilogram:
Zonder kuip:
• Vliegende start, 1 km: 168.712 mph – 271.515 km/h
• Vliegende start, 1 mijl: 168.593 mph – 271.323 km/h
Met kuip:
• Vliegende start, 1 km: 180.065 mph – 289.787 km/h
• Vliegende start, 1 mijl: 180.035 mph – 289.738 km/h
(Deze vier records wachten op FIM-validatie)
Om deze prestaties van wereldklasse te bereiken, heeft de Ohio State University College of Engineering samen met haar Buckeye Current Team een uitzonderlijke elektrische motorfiets ontworpen: de Ohio State RW-5 Voxan. De ingenieursafdeling van de Venturi Group, eigenaar van het merk Voxan, heeft expertise geleverd op verschillende gebieden: ontwerp, vering, accu, transmissie en optimalisatie van instellingen en stabiliteit.
In 2020-2021 ontwierp, vervaardigde en ontwikkelde het Monegaskische Team, onder leiding van Gildo Pastor, de Voxan Wattman. Op het Kennedy Space Center-circuit (Florida, VS) vestigde deze hoogwaardige machine 24 records in zijn categorie. Twee rijders deelden de controle: 500cc vice-wereldkampioen Max Biaggi en Venturi’s hoofd van engineering Louis-Marie Blondel. De Franse ontwerper van de Wattman zette zelf zes records neer met dit voertuig.
Met deze dubbele ervaring ondersteunde hij de studenten tijdens de ontwerpfase samen met technisch directeur Franck Baldet. Vervolgens nam hij de controle van de machine om elk record te vestigen met de steun van de mechanische teams van Voxan, die kwamen helpen.
“Vier nieuwe wereldsnelheidsrecords is een fantastisch cadeau ter gelegenheid van de 15e verjaardag van onze samenwerking! Ohio State University en Venturi Group hadden al vijf records (*), en we staan nu op negen. Tot de tiende!”, Aldus Gildo Pastor, President van Venturi Group
(*) Waterstofcategorie: 2009 – Venturi VBB-2: 487,631 km/h (303,025 mph)
(*) Elektrische categorie: 2010 – Venturi VBB 2.5: 494,069 km/h (307,905 mph) / 2014 – Venturi VBB-3: 341,180 km/h (212,615 mph) / 2015 – VBB-3: 386,243 km/h (240,320 mph) / 2016 – Venturi VBB-3: 549,211 km/h (341,133 mph)