Afgaand op geruchten, zou Suzuki in willen springen op de verschuiving naar meer offroad-gerichte allroads die we de laatste jaren zagen. De basis zou zoals het er nu naar uitziet verder bouwen op het DL1000 V-Strom-platform en de Duitse firma Hessler gaf een tijd terug al een kijkje wat dat zou kunnen voortbrengen.
Suzuki zit een beetje in het slob. Niet omdat de motoren te min zijn, want machines als de V-Strom 1000 en 650 gaan nog altijd als warme broodjes over de toonbank – de SV650 idem dito, en de GSX-R1000 schreef ook al een paar MOTO73-vergelijkingstesten op zijn naam. Alleen die V-Stroms en de SV zijn inmiddels behoorlijk belegen aan het raken; het is tijd voor wat verfrissing. Iets wat een meer offroad-capabele machine zou kunnen bewerkstelligen.
Zodoende zou een hoogpoter die net wat meer avontuur oproept best wel eens voor die frisse wind kunnen zorgen. Aangezien we nu enkel horen dat een dergelijk model in het onverhard beter tot zijn recht komt dan de huidige V-Strom 1000, laten de aanpassingen zich raden. Zelfs in de XT-uitvoering – uitgerust met tubeless-draadspaakwielen – is de DL1000 vooral wat uiterlijk vertoon betreft een onverhard-avonturier. Dat in de Duitse firma Hessler een tijdje terug al met het Desert Express-project kwam, geeft ons een beeld. En dat beeld bevalt.
Dikke spaakwielen zijn een must, evenals langere veerwegen en de DL mag ook nog wel even op dieet voor het zover is. Met 228 rijklare kilo’s is de V-Strom 1000 niet eens de zwaarste allroad op de markt – een R1250GS verrast evengoed in het onverhard, maar weegt toch mooi 249 kilo – alleen hebben veel van de directe concurrenten meer vermogen. Zoals de 100 pk-sterke V-twin in de Suzuki zich als de grote vriendelijke reus presenteert, hoeft daar an sich weinig aan te veranderen.
De Suzuki DR800S Big; een icoon. En wel een waarop Suzuki prima zou kunnen voortborduren.
Kortom, zonder heel veel poespas zou een V-Strom 1000 Desert Express de tijden van de DR’s van weleer kunnen doen herleven. Zoals die Desert Express-machines – een bijnaam die de DR750S en DR800S verworven over de rug van de DRZ800-Dakarracer uit de jaren tachtig – in alle eenvoud en veelzijdigheid uitblonken, zo kan een offroad-waardige DL1000 V-Strom dat stokje wel weer overnemen. Zeker als je bedenkt dat Suzuki de DR800S precies twintig jaar geleden uit productie nam, nadat de grootste productie-eenpitter tien jaar daarvoor gepresenteerd werd.
Jubilea zijn mooie momenten iets nieuws te presenteren, dus als de geruchten kloppen, kan de EICMA dit jaar wel eens een nieuwe offroad- en reiswaardige V-Strom brengen. Wij wachten af. Hieronder zie je in de galerij de Hessler-Suzuki DL1000 V-Strom Desert Express. Als dat niet meer enthousiast maakt…
Mocht je trouwens alles willen weten over wat de Suzuki DR800S Big losmaakt anno 2019, lees dan vooral Classic & Retro nummer 16, waarin we in de geschiedenis duiken en het rijden beleven.
Foto’s: Hessler en Jarno van Osch/Shot Up Productions
[justified_image_grid ids=28161,28162,28163,28164]