De BMW R 1300 RT, wordt samen met de R 1300 RS officieel onthuld op 29 april 2025, zet de lange traditie van BMW’s succesvolle luxe tourmotoren voort. Als opvolger van de R 1250 RT neemt deze nieuwe motorfiets niet alleen de sterke punten van zijn voorganger over, maar integreert ook de nieuwe 1300cc-boxermotor die al furore maakt in modellen zoals de R 1300 GS en R 1300 R. De RT-modellen staan al decennialang bekend om hun superieure comfort en ongeëvenaarde toureigenschappen, wat ze bijzonder populair maakt bij overheidsdiensten, met name de politie.
Krachtiger hart, geavanceerde technologie
De nieuwe BMW R 1300 RT wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 1300cc-boxermotor die indrukwekkende 145 pk (107 kW) levert bij 7.750 tpm en een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm. Ten opzichte van de voorgaande R 1250 RT betekent dit een vermogenstoename van 9 pk en 6 Nm extra koppel. De geschatte topsnelheid ligt rond de 231 km/u.
Een van de meest innovatieve kenmerken van de nieuwe R 1300 RT is het optionele Automated Shift Assistant (ASA) systeem. Dit geavanceerde schakelsysteem, dat voor het eerst verscheen op de R 1300 GS eerder dit jaar, maakt schakelen zonder koppeling mogelijk of biedt zelfs volledig automatisch schakelen. Dit verhoogt het rijcomfort aanzienlijk, vooral tijdens lange ritten of in druk stadsverkeer.
BMW R 1300 RS: Sporttourer wordt volledig vernieuwd in 2025
Innovatieve aerodynamica en verbeterd frame
Een opvallende innovatie zijn de elektrisch verstelbare elementen aan de zijkant van de kuip, de zogenaamde ‘flaps’. Deze passen zich automatisch aan de rijsnelheid aan voor optimale windbescherming. Bij hogere snelheden schuiven ze uit om winddruk te minimaliseren en stabiliteit te verhogen, wat zorgt voor ontspannen rijden, zelfs bij hoge snelheden.
Het nieuw ontwikkelde stalen hoofdframe en aluminium subframe bieden verbeterde stijfheid bij een lager gewicht. Dit resulteert in preciezer stuurgedrag en hogere stabiliteit in alle rijomstandigheden. Het beproefde Telelever-systeem met centrale vering aan de voorkant wordt aangevuld met een nieuw ‘flex-element’ tussen het stuur en de vork. Deze innovatie verbetert de stuurprecisie en feedback van de weg, terwijl trillingen worden verminderd en het comfort wordt verhoogd.
Verbeterde verlichting en connectiviteit
De R 1300 RT is uitgerust met een nieuw ontworpen centrale LED-koplamp, aangevuld met extra verlichting voor bochten en dagrijlicht. Het LED-systeem biedt niet alleen betere verlichting, maar is ook energie-efficiënter en draagt bij aan de passieve veiligheid. De richtingaanwijzers zijn elegant geïntegreerd in de achteruitkijkspiegels.
Het geïntegreerde connectiviteitssysteem biedt uitgebreide functies voor Android- en Apple-apparaten, waaronder navigatie. Het display is groter en beter afleesbaar dan bij het voorgaande model, waardoor de bedieningsgemak verder toeneemt.
Prijs en beschikbaarheid
In Nederland kost de huidige BMW R 1250 RT ongeveer €25.700. Verwacht wordt dat de nieuwe R 1300 RT duurder zal zijn vanwege de talrijke technische innovaties en uitgebreide uitrusting. Experts schatten een startprijs van ongeveer €27.000 en hoger, afhankelijk van de gekozen uitrusting.