Royal Enfield Himalayan 450 krijgt naar verwachting een gloednieuw, vloeistofgekoelde ééncilinder-blok van 450 cc met een vermogen van 40 pk en 45 Nm.
Het is geen geheim dat Royal Enfield werkt aan een hele reeks nieuwe motorfietsen voor zowel de Indiase als de internationale markt. In de afgelopen weken is RE gespot tijdens het testen van een geheel nieuwe adventure tourer, die waarschijnlijk een nieuw 450cc-blok zal krijgen. Dit is een radicale verandering ten opzichte van wat we tot nu toe van RE hebben gezien, want aanvankelijk werd verwacht dat alleen de Himalayan een 650cc-versie zou krijgen.
Oberdan Bezzi voegt een dubbel-RR toe aan de Honda Hawk 11
Hoewel de Himalayan 650 naar verluidt ook in ontwikkeling is, zou de Himalayan 450 wel eens de eerste kunnen zijn die naar de showrooms gaat, aangezien de spionagefoto’s bijna productieklare prototypes hebben laten zien. RE is wereldwijd goed ontvangen dankzij de Interceptor 650, Continental GT 650, Himalayan 411 en de nieuwe 350cc-reeks bestaande uit de Meteor en Classic. Royal Enfield zal waarschijnlijk begin volgend jaar de Himalayan 450 op de markt brengen en de kans is groot dat hij het rechtstreeks opneemt tegen de KTM 390 Adventure. Hij is gebaseerd op een gloednieuw platform en de meeste carrosseriedelen lijken ook speciaal voor deze dual-purpose adventure tourer te zijn ontwikkeld.
De Himalayan 450 zou bij zijn komst ook concurrerend geprijsd kunnen zijn en hij ziet eruit als een meer hardcore off-roader in vergelijking met de bestaande Himalayan. Enkele highlights van de aankomende motorfiets zijn een rechtopstaand stuur, gedeeld eendelig zadel, dual-purpose banden, bagagerek achter, een grote brandstoftank, USD-voorvork, spaakwielen, snavel voor, hoog windscherm, LED-verlichting en mogelijk een groot digitaal instrumentenpaneel. De vloeistofgekoelde ééncilindermotor van 450 cc is volledig nieuw ontwikkeld en de korte-slagmotor zal naar verwachting een maximumvermogen van ongeveer 40 pk en een maximumkoppel van 45 Nm genereren. De aandrijflijn is gekoppeld aan een zesversnellingsbak en net als bij de 650 Twins zouden een slipperkoppeling en dubbel-kanaals ABS standaard kunnen zijn.
Om de wereldwijde mark aan te spreken, ontwikkelt RE ook een 650cc-cruiser, een 650cc-motorfiets met klassiek thema en een 650cc-bobber, terwijl ook een naked 450cc-scrambler in de maak zou kunnen zijn. Je leest het al, veel ‘zou kunnen’; er is nog veel onduidelijk. Maar dat RE aan de weg timmert zal menigeen niet zijn ontgaan.
Bron: gaadiwaadi.com