vrijdag 22 november 2024

Officieel! Vierwielige Kawasaki!

Was het een slip of the tongue? Tijdens een interview met twee hooggeplaatste Kawasaki-managers en het Italiaanse motorblad Motociclismo maakte een van de Kawasaki-mannen een enorm statement.

Motociclismo was in gesprek met Sergio Vicarelli (Sales en Marketing Director) en Giavanni Poli (Directeur Techniek) van Kawasaki Italië over de Z400 toen een bommetje werd gedropt.

Motociclismo, bij monde van Beppe Cucco, stelde de laatste twee vragen aan Vicarelli die gingen over de toekomst van Kawasaki motorfietsen. De man was zeer openhartig.

Eerst vertelde hij over een verwisselbaar accupakket voor lichte Kawasaki’s, waarvoor al in 2017 al patenten werden gedeponeerd. ‘Het is zinloos om het te ontkennen. Alle producenten, waaronder Kawasaki, werken aan elektrische motoren. Het probleem is om een identiteit en een bepaald technologisch niveau te kunnen handhaven. Maar door de komst van grafeen in accu’s verwachten wij rond 2030 een enorme kwalitatieve sprong voorwaarts. Met dergelijke accu’s kun je kleinere en sneller oplaadbare accu’s maken. Dan worden elektrische motorfietsen meteen veel interessanter.’

Maar daarmee eindigde Vicarelli niet. Hij gaf ook een kort, maar enorm belangrijk antwoord op de vraag met betrekking tot driewielige voertuigen.

Vicarelli zei: ‘We hebben een vierwielerproject. En dat zal op relatief korte termijn op de markt komen.”.

Wat denk je? Een vierwieler? Als het een quad is, is het nauwelijks het vermelden waard. Maar als het geen quad is, wat zou het dan kunnen zijn?

Wat dacht je van onderstaande motor. Het patent daarop werd in 2018 aangevraagd. Het lijkt erop dat dit precies de motor is waar Vicarelli het over heeft gehad. Krijgt de spectaculaire Concept J van zes jaar geleden dan toch een vervolg?

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen