vrijdag 22 november 2024

Officieel! De 2020 Suzuki V-Strom 1050 (XT) is hier

Al op 23 april 2019 schreven we op MOTOR.nl over een mogelijk nieuwe 2020 Suzuki V-Strom en vandaag is het eindelijk zover. Zojuist zijn namelijk de 2020 Suzuki V-Strom 1050 en de 2020 Suzuki V-Strom 1050 XT gepresenteerd en daarmee gaat het model dat al bestaat sinds 2002 een nieuwe levensfase in.

Met de typeaanduiding 1050 zou je wellicht verwachten dat het gaat om een heel nieuw motorblok, maar dat is nog altijd de 1037cc-variant die we al kennen sinds 2013 (toen het blok van 996cc naar 1037cc ging). Suzuki noemt het zelf trouwens slim een bewezen motorblok en daar hebben ze natuurlijk ook wel weer gelijk in. Uiteraard is de V-Twin nu wel klaar voor Euro5 daarnaast heeft ‘ie meer pk.

The Master of Adventure

Het vermogen is namelijk gestegen van 101 pk bij 8.000 toeren per minuut naar 108 pk bij 8.5000 toeren per minuut terwijl het koppel afnam van 101 Nm. bij 4.000 naar 100 Nm. maar dan wel bij 6.000 toeren per minuut. Alles daarbij staat volgens Suzuki in het teken van ‘The Master of Adventure’ en daarbij horen volgens de Japanners ook drie verschillende rijmodus, iets dat we niet eerder zagen op de V-Strom. Ook het ABS heeft drie standen. Verder is volgens Suzuki het brandstofgebruik gelijk gebleven.

Dan snel over naar de grootste updates. Die zitten ‘m vooral op elektronica-gebied dankzij het nieuwe Suzuki Ride Intelligent Systeem met onder andere ride by wire. Cruise controle en bijvoorbeeld een heuvelrem horen hier ook bij, maar zijn exclusief voor de iets luxere XT-versie waarop ook het bochten-ABS een update kreeg. En dat laatste is een behoorlijke update want dit systeem houdt nu ook rekening met belading van de motor en of je bergop dan wel bergaf gaat.

Alle beschikbare specificaties van de 2020 Suzuki V-Strom DL1000XT staan in onze motorbase.

Enzovoorts

Zoals het hoort bij een motor als deze is er een accessoireslijst die je beter alleen op je werkt kunt printen… Doe je dat dan zul je zien dat op het gebied van koffers, navigatie, enzovoorts, enzovoorts helemaal los kunt gaan.

Overigens komt er ook een 35kW-versie van de 2020 V-Strom. Voor welke prijs en vanaf wanneer wordt later duidelijk.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen