De Intermot is voorbij, de EICMA moet nog komen, maar het nieuws weet van geen ophouden met vandaag de bekendmaking van de terugkeer van Kawasaki’s ZX6R. Dat het supersport-segment dood is, wordt bij dezen vakkundig ontkracht door de groenen, die de ZX6R voor de straatrijder uiteraard opnieuw als 636cc uitbrengt.
Bij Kawasaki zagen ze in 2002 al dat de moderne 600 voor op straat veel te veel toeren moest draaien om het vermogen aan te kunnen spreken. Om die reden besloot men bij het groene merk te kiezen het blok door te laten groeien tot 636cc, waardoor je – zeker op straat – bruikbaarder koppel voor handen had. Met diezelfde insteek is de 636 ZX6R nu terug.
Maar sinds 2002 is er aardig wat veranderd, want waar die 636 in 2002 – een update ten opzichte van de standaard ZX6R – het met 117 pk moest doen, krijgt de 2019 636 liefst 130 paardenkrachten aan boord met 70,8 newtonmeter aan koppel. Die prestaties blijven dus ongewijzigd, ondanks dat de motor nu dus Euro4-goedgekeurd is. Vermogen zat dus nog. Niets om voor te vrezen, overigens. De 2019 ZX6R is namelijk eveneens uitgerust met een vrachtlading aan elektronische handigheden, waaronder ABS, tractieregeling, rijmodi en een quickshifter voor koppelingloos opschakelen. Mechanisch krijg je ook hulp van een nieuwe slipperkoppeling.
Verder kon je er donder op zeggen dat de Showa Big Piston Fork weer van de partij zou zijn – met gescheiden functies per voorvorkpoot, dus de SFF-BP-versie – en kreeg de ZX6R voor 2019 monoblock-Nissin-remklauwen voor het betere ankerwerk. Tel daar nog even bij op dat Kawasaki standaard de onlangs aangekondigde Bridgestone S22-band monteert, en je hebt iets om naar uit te kijken.
Vuurtje wakkert aan
In 2003 kwam Kawasaki met een ZX6R die als volwaardige 636-machine het ontwikkelingstraject ingegaan is maar ook is uitgekomen, en bedoeld of niet, valt één ding enorm op; het front van de nieuwe ZX6R lijkt wel verdraaid veel op een moderne incarnatie van die motorfiets. Die 2003 ZX6R kon op veel lof rekenen van de liefhebber van het snellere werk op zowel het circuit als op straat.
Kon zomaar wel eens zijn dat deze nieuwe het vuur onder het supersport-segment opnieuw kan doen oplaaien. De supersport-categorie is dood; leve de supersport-categorie!
De 2019 Kawasaki ZX6R komt er in de kleuren Lime Green en Metallic Spark Black en staat vanaf december bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend. Het zou in lijn der verwachting liggen dat Kawasaki op een later tijdstip ook nog met een ZX6RR komt, zoals men dat in het verleden deed. De RR was namelijk de 599cc-versie die, behalve behangen te worden met net wat exquisieter delen, vooral bedoeld was als homologatiemodel voor het WK Supersport 600.
Foto’s: Kawasaki
[justified_image_grid ids=6333,6334,6335,6339,6340,6341,6307,6308,6309,6310,6311,6312,6313,6314,6315,6316,6317,6318,6319,6320,6321,6322,6323,7219]