De oorlog woedt voort in Oekraïne, en moderne tactieken en machines worden door de soldaten daar gebruikt om elk voordeel te behalen. In de afgelopen maanden hebben de Oekraïense strijdkrachten de Russische strijdkrachten afgeweerd en de invasie tegengehouden. Hoewel er nog steeds traditionele vervoermiddelen worden gebruikt door het leger van Oekraïne, gebruiken ze ook lichte elektrische voertuigen.
Verbrandingsmotoren zijn nogal lawaaierig, het geluid van een benzine-aangedreven motorfiets draagt ver. Detectie zou fataal kunnen zijn voor soldaten. Dat is waar deze ELEEK en Delfast elektrische motorfietsen van pas komen. Ze zijn bijna geluidloos als je ze start en ze zijn moeilijker te detecteren door de stille aandrijving. Afgezien van het geluid van wielen en banden, en een beetje zoemen op hoge snelheid, zijn deze motorfietsen moeilijker te detecteren in vergelijking met traditionele motorfietsen. Ze helpen Oekraïense soldaten op het slagveld dan ook enorm als ze zich verplaatsen.
EU stopt leveringen van motorfietsen aan Rusland
De vloot motoren is er gekomen dankzij Vadym Ignatov, vice-voorzitter van Ukrainian Association of Electric Vehicle Market Participants. Eerder in mei schreef hij over de ELEEK Atom toen deze werden overhandigd aan de Oekraïense strijdkrachten. Daarbij merkte hij op dat het leger de tweewielers eerder had geëvalueerd en feedback had gegeven over hun prestaties op het slagveld.
Mezha Media, een internet nieuwssite, publiceerde zijn verklaring in een artikel waarin hij als volgt werd geciteerd: ‘We houden rekening met alle wensen van onze strijders. Die kwamen naar boven tijdens eerste gevechtsacties van onze eenheden. Het belangrijkste was door geen extra powerbanken toe te voegen, maar een 220 V-uitgang. Daardoor is het gebruik van elke standaard lader mogelijk. Na testen in echte gevechtsomstandigheden hebben strijders van de speciale strijdkrachten de voordelen van elektrische motorfietsen positief beoordeeld. De behoefte eraan zal toenemen.’
ELEEK is niet het enige merk dat zich in de strijd mengt, want Delfast heeft ook motorfietsen geleverd om de Oekraïense strijdkrachten te helpen. Danylo Tonkopiy, de oprichter en CEO van het merk en geciteerd in hetzelfde in hetzelfde Mezha Media bericht zegt: ‘We hebben in de eerste weken van de oorlog elektrische motorfietsen naar de frontlinie overgebracht, maar we hebben er geen ruchtbaarheid aan gegeven – sommige dingen doe je nou eenmaal in stilte. Nu hebben we toestemming gekregen van het legercommando en publiceren we foto’s waar en waarvoor onze motorfietsen worden gebruikt.’
Deze fietsen zijn het echte werk. Ze zijn niet alleen uitgerust met low-visibility verf, maar er zijn ook Next Generation Light Anti-Armour Weapons (NLAW) toegevoegd die de gevechtscapaciteiten verhoogt. Electrek gaat in detail in op deze wapens en hun vermogen om een voetsoldaat de kracht te geven om een vijandelijke tank te vernietigen.