Norton Motorcycles vernieuwt de banden met zijn verleden door terug te grijpen in het caféracer-segment. Norton introduceert een prototype met de naam V4 Cafe Racer, dat het historische design dat rijders verwachten van een caféracer combineert met een onverwachte dosis superbike-gebaseerd vermogen.
De Norton V4 Cafe Racer is ontwikkeld en gebouwd in Engeland en is gebaseerd op de V4SV, maar valt op door een compacter ontwerp en minder kuipwerk. Het frame is korter en de bekleding onder het motorblok en het paneel rond de koplamp van de V4SV zijn weggelaten. In die zin past hij perfect in de caféracer-filosofie: Deze motoren werden vaak gestript om zo licht en snel mogelijk te zijn.
Het motorblok is ook goed zichtbaar, wat een van de coolste delen van motorfietsontwerp illustreert. Terwijl de motorblokken in de meeste nieuwe motorfietsen verborgen liggen onder plastic kapjes en stroomlijndelen, doen de ontwerpers van Norton aanzienlijke moeite om de mechanische onderdelen er goed uit te laten zien. Ze moeten zelfs in het zicht liggen.
Max Biaggi vestigt nieuw snelheidsrecord voor elektrische motorfietsen
Zoals de naam al aangeeft, wordt de V4 Cafe Racer aangedreven door een watergekoelde 1200cc-V4 die verwant is aan de motor van de V4SV superbike. Hij ontwikkelt 185 pk, een ongebruikelijk hoog cijfer voor een caféracer, en hij zou nog sneller moeten zijn dan hij klinkt, dankzij een reeks gewichtsreducerende maatregelen. De brandstoftank en het kuipwerk zijn gemaakt van koolstofvezel, en de achterbrug is vervaardigd van aluminium.
Norton geeft geen details over de rijhulpmiddelen en de technologie waarmee de V4 Cafe Racer is uitgerust. Hoewel het benadrukt dat de motorfiets een prototype is, is het niet verlegen over zijn intenties om het model binnenkort in productie te nemen. We weten al dat de V4CR, wanneer hij in de verkoop gaat, in twee kleurstellingen zal worden aangeboden (Carbon en Manx Silver). Informatie over de prijs is nog niet vrijgegeven.