In Birmingham draait momenteel de NEC motorshow op hoge toeren. Voor Norton het moment om de Superlight te presenteren.
De Norton Superlight is waarschijnlijk de opvallendste motor van de NEC Motorshow in Birmingham. Het is onwaarschijnlijk dat je er veel op de weg zult zien. Norton presenteerde z’n nieuwe 23.000 euro kostende Superlight 650, een straatlegale racer, tegelijkertijd met de Atlas 650 Ranger en Nomad.
De 105pk sterke en 158 kilo wegende Superlight heeft een carbon carrosserie, carbon velgen en een enkelzijdige swingarm. Specs die geweldige prestaties beloven. Maar waar het natuurlijk echt om gaat is dat Norton een motor heeft waarmee het volgend jaar TT-wedstrijden kan winnen zoals Man. Immers hebben ze John McGuinness gecontracteerd.
Het 650 blok is eigenlijk de helft van het Norton 1200 RR V4-blok. De koppen zijn hetzelfde, evenals de boring van 81mm. Alleen de slag is iets langer, met een 270 ° krukas. De Atlas heeft een topvermogen van 85 pk, wat redelijk is voor een tweecilinder. De Superlight scoort echter 105 pk. En dan doe je wel mee in deze klasse.
De Superlight heeft een aluminium buizenframe, vergelijkbaar met dat van de V4 superbike. Dat, plus de carbon velgen, brandstoftank en de stroomlijn zorgen voor een heel laag gewicht van 158 kilo. Ga je voor de optionele titanium race-uitlaat, gaat er nog eens 6 kilo vanaf.
Het rijwielgedeelte en de elektronica zijn rechtstreeks overgenomen van de Superbike. Ohlins voor en achter, met respectievelijk NIX-30 vorken en TTX GP-monoshock. De remmen zijn van Brembo: 330mm schijven en M50 klauwen. Er is een quickshifter voor op- en terugschakelen, een LCD-kleurenscherm, volledig op IMU gebaseerde tractie controle en ABS instellingen.
Gelet op de prijs zal de Norton Superlight vooral z’n weg vinden naar verzamelaars en fanatieke Norton-fans.
Bron: Visordown Foto’s: Fast Eddie, Oxford England.
De foto is van een Norton V4. Bij Superlight hangt de uitlaat nagenoeg onder het zitje. Foto wijzigen aub.
Klopt, fout ingeslopen. Foto’s aangepast en extra foto’s toegevoegd. Dank voor je opmerkzaamheid Willem.
Beste Bart.
Hierbij nog meer info over de superlight. De plaats van versnellingsbak is gewijzigd. Deze ligt nu hoger en vlak achter de cilinders. Kijk naar foto 7 daar zie je het schakel stangetje door de frame buis lopen. Hoe weet ik dit? Ik was op deze show.