Onlangs kondigde Norton de komst van de 650 Atlas aan. In het verleden had het merk al een Atlas in de gelederen voor de Commando het roer overnam binnen het modellengamma. Zoals de Atlas toen aan een belangrijk nieuw hoofdstuk vooruitging, belooft de 2019 Atlas dat ook te gaan doen.
De Atlas krijgt een 650cc staande twin en zal als in eerste instantie in een scrambler jasje gepresenteerd worden. Al onderstreept men bij Norton dat het absoluut niet om een retromodel gaat, heeft de motor op de – door Norton zelf gepresenteerde – tekeningen absolute wat klassiek verantwoorde lijnen.
Het 650cc-blok zal de basis zijn van meerdere modellen over de komende jaren, om die reden spreekt men ook van vermogens variërend tussen de 70 en 100 pk. Daarnaast wordt er ook een balletje opgegooid over een uitvoering met supercharger en wel 150 pk.
Toekomst
Zoals de Atlas een voorzet deed voor de Commando, kan deze Atlas ook wel eens goed nieuws zijn van Norton op sportief vlak. De 650cc tweecilinder maakt de Atlas – of afgeleide daarvan – legaal voor de Supertwin-races in het Ierse Road Race-wereldje, de Isle of Man TT en bijvoorbeeld de Belgian Twin Trophy.
De klasse is razend populair en groeit nog altijd snel. Momenteel domineren Kawasaki’s de klasse, waarin door ER-6- en Z650-krachtbronnen aangedreven racers de dienst uit maken. Suzuki’s SV650 is ook een populaire basis en zelfs het Chinese CFMoto steekt hier en daar de kop op. Als Norton zich in deze klasse met de resultaten kan gaan bemoeien, zou dat een enorme opsteker voor het merk kunnen zijn.
Zeker wanneer je bedenkt dat Norton kopt de streetscrambler-uitvoering minder dan 10.000 pond moet gaan kosten, kun je straks op straat ook weer meer Nortons gaan zien. De andere modellen die Norton momenteel voert zijn namelijk alles behalve ‘vriendelijk’ geprijsd.
Naar verwachting trekt men op de EICMA het doek van de Atlas en mogelijk ook al een versie met supercharger.
Foto: Norton