Norton heeft nieuws voor ons omtrent modeljaar 2019. Naast de eerder aangekondigde Sports, Café Racer en Dominator, komt het Britse bedrijf met de 2019 Commando 961 Street. En dit is nou typisch zo’n motorfiets die je niet snel van je netvlies af krijgt.
High-End componenten
De nieuwe Norton 961 Street is niet alleen een plaatje om te zien, hij zit ook boordevol hoogwaardige componenten. Neem nou even de instelbare 43 mm Öhlins TTX USD voorvork, radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen en instelbare Öhlins achterschokbrekers als voorbeeld.
Street
De Commando 961 Street is een pure roadster. Met het van de andere Commandos bekende 961 cc lucht-oliegekoelde blok. Maar het jasje van deze commando is een stuk moderner. Ontwerper Henry Cole wilde met deze nieuwe Norton duidelijk wat anders. Terwijl de andere Commandos meer een Neo Classic stijl voeren, is deze 961 Street moderner om te zien.
Productie
Het Norton motorblok levert 79 pk en 90 Nm koppel, wat een soepel karakter zou moeten garanderen, wat past bij de stijl van deze Street 961. Ook heeft de motor uiteraard ABS vanwege de Euro4 norm. Of de uitlaten op deze foto’s onder het productiemodel geleverd worden is nog maar de vraag, ze zijn mooi, maar lijken performance uitlaten te zijn. Ook een mooi detail, deze mono-seater heeft een prachtig klassiek gestikt zadel. Hopelijk blijft die ook in het uiteindelijke productiemodel.
Het Motorblok is gelukkig nog steeds een zelf ontworpen Brits blok met een 270° ontstekingsvolgorde. Deze tweecilinder staat bekend om zijn nagenoeg trillingsvrij loop en vlotte vermogensafgifte. Norton heeft om die reden nog steeds geen tractiecontrole. Ze willen vasthouden aan de klassieke rijstijl uit de jaren zeventig waar Norton, maar ook de meeste Britten nog steeds fan van zijn.
Foto’s: MCN/Richard Newland