De Nordschleife: zo uitdagend dat het voor motorrijders ook iets te veel van het goede kan zijn. Een kruising tussen circuit en openbare weg waar menig auto koelvloeistof verliest, crashes aan de orde van de dag zijn en grindbakken slechts sporadisch opvang bieden. Aan de andere kant is het een prachtige uitdagende baan, dwars door een geweldig heuvelachtig landschap met een lengte van 21 kilometer en driehonderd meter hoogteverschil. Waar vind je dat nog? Nergens!
Sinds Top Gear aandacht besteedde aan de ‘Groene Hel’ heeft het circuit in de zomerdagen te kampen met enorme drukte. De wachtrijen om een rondje te mogen rijden zijn dan vaak enorm en het aantal ongelukken is er niet minder op geworden. Echter zijn de prijzen altijd gelijk. En daaraan schijnt in 2015 een einde te komen, zo vertelt een bron aan het doorgaans zeer goed geïnformeerde Bridge to Gantry.
Het zou een vrij logische stap zijn in het moderne vraag- en aanbodsprincipe. Veel vliegtuigmaatschappijen bepalen de tarieven bijvoorbeeld al op deze wijze. Je kunt het ook anders bekijken: betaal je bij de TT het meeste geld voor een mooi plekje, bij de Nordschleife zou je volgens dit model het meeste geld betalen op de minst leuke dagen, wanneer het te druk is.
Een ander nadeel is dat de Nordschleife op deze manier kan verworden tot een speelplaats voor mensen die aan geld geen gebrek hebben. Nu kan Jan Modaal op z’n Fireblade uit 1998 nog prima een of enkele rondjes per jaar betalen, maar mocht de prijs op de mooiste zomerdagen echt de pan uit rijzen dan wordt dat een ander verhaal. En in het licht van de motorrijders beschouwd, zijn voor ons enkel de mooiste dagen aantrekkelijk. Op een druilerige rustige dag hebben we er immers niets te zoeken.
Het zijn allemaal nog speculaties en tot eind april staat de prijs nog vast. Maar wat daarna dus gaat gebeuren, dat is het grote vraagteken. Bovenstaand scenario is echter door anonieme bronnen bevestigd en lijkt een logische vervolgstap.
Foto boven: Henny B. Stern