Dankzij de NMCU, de Noorse zusterorganisatie van de MAG, heeft de toenmalige minister van verkeer in 2006 een verbod opgelegd op het plaatsen van cable-barriers als vangrail. Binnen het Noorse ministerie van verkeer gingen de laatste tijd echter stemmen op om het verbod op te heffen. Er werd een hoorzitting georganiseerd en de NMCU heeft tijdens die hoorzitting een krachtig pleidooi gehouden om het verbod te handhaven.
NMCU’s voornaamste argument was dat de cable-barriers gevaarlijker zijn voor motorrijders dan andere soorten barrières. Er zijn voldoende alternatieven en met de herinvoering is geen enkele winst te behalen voor de verkeersveiligheid.
Het Noorse ministerie van verkeer heeft alle argumenten overwogen en het ministerie heeft besloten om het verbod te handhaven. De redenen die het ministerie hiervoor opgeeft zijn het gevoel van onveiligheid bij motorrijders bij dergelijke barriers, de hoge onderhoudskosten en het feit dat er goede alternatieven zijn, ook voor gebruik op smalle wegen.
In Nederland heeft de Tweede Kamer, als gevolg van de bezwaren van de MAG tegen cable-barriers (in 2004 wilde de provincie Overijssel cable-barriers plaatsen langs de N340), al in december 2005 een motie aangenomen waarin de regering werd opgeroepen de plaatsing van cable-barriers te verbieden.