Niet Europa, maar Noord-Amerika heeft over een klein jaar het genoegen om op de 2022 Kawasaki KLR650 te kunnen rijden. De KLR is in die contreien echt een cultmotor. Dat is een status die de Kawasaki in Europa niet heeft bereikt.
Die eerste kennismaking met zanderige passages en rotsige paden door een waanzinnig landschap laat je nooit meer los. En dat geldt ook voor de motor, een zwart/rode KLR650. Als je dan leest dat er in de USA een nieuwe aan zit te komen, waar menig motorijder ook echt naar uitkijkt, voel je de sympathie voor de motor weer opborrelen.
Sites in Noord-Amerika zijn lovend over de 2022 Kawasaki KLR650 en kijken er ook echt naar uit dat-ie er weer staat. Vooral omdat het gerucht de ronde deed dat de KLR op de schroothoop zou belanden, omdat de motor niet een Euro 5-homologatie in aanmerking kwam. Voor trouwe rijdens kwam dat bericht binnen als een familielid was overleden, dat Team Green de hardcore fans in de steek liet. Die motorrijders kunnen gerust zijn, want Kawasaki USA laat weten dat ‘de iconische machine zijn debuut zal maken in modeljaar 2022’.
Twijfelachtig uiterlijk
De duurzame dual-sport veroverde de harten en geesten van legioenen avonturiers, ondanks zijn ongewijzigde rijwielgedeelte en twijfelachtig uiterlijk. Want echt mooi was de motor niet, meer een doorzetter die niet kapot te krijgen was. Kawasaki is erin geslaagd het robuuste ontwerp te handhaven met een aantal slimme updates.
Meest opvallende verandering is de overstap naar een blok met brandstofinspuiting – of beter gezegd, het is hetzelfde motor (met enkele aanpassingen) die brandstofinspuiting heeft in plaats van carburatie. Kawasaki gaat er prat op dat de 652cc ééncilindermotor nu zuiniger en nog betrouwbaarder is. De 2022 Kawasaki KLR650 is ook gemakkelijker te starten op grote hoogtes en in koude omstandigheden. En daar heeft de gemiddelde Noord-Amerikaan wat aan. Wie er is geweest, verbaast zich nog over de ‘elevation’ in de vlakke aanloop naar de Rocky Mountains in Colorado: 10.000 ft oftewel 3 kilometer.
2022 Kawasaki KLR650 mét brandstofmeter!
Opvallend: de nieuwe in- en uitlaatprofielen op de nokkenas, die zorgen voor meer koppel en vermogen in het middengebied. Kawasaki merkt ook op dat het materiaal en de vorm van de nokkenaskettinggeleider zijn gewijzigd voor meer betrouwbaarheid. Andere zichtbare wijzigingen zijn een nieuw ontworpen brandstoftank, met meer inhoud, en een nieuw digitaal dashboard, met brandstofmeter! De wijzigingen aan het rijwielgedeelte zijn teveel om op te noemen. Omschrijf het als verfijningen om de KLR650 minder te laten trillen.
Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 SE
Een snelle blik leert dat de 2022 Kawasaki KLR650 ook een visuele update krijgt, met een led-koplamp. De remmen hebben ook een upgrade gekregen, met grotere remschijven. ABS is in Noord-Amerika een optie die 300 dollar extra kost. En een in hoogte verstelbare ruit ontbreekt evenmin.
De prijs van de 2022 Kawasaki KLR650 begint bij $6.699, da’s een luttele € 5.500,-. Met zo’n prijs begrijp je ook meteen waarom de Kawasaki KLR650 aan de overzijde van de grote plas wel een cultstatus verwierf en in Nederland niet. € 5.500,- voor zo’n gave motor!