Je kunt MV Agusta niet ontzeggen een bestaand platform goed te exploiteren. Want zagen we gisteren al deze Turismo Veloce 800, daar komt vandaag deze Stradale 800 bij. Wederom het het 800cc-driecilinder motorblok als kloppend hart, en een rijwielgedeelte dat in de basis natuurlijk afkomstig is uit de Rivale. Vergelijk deze Rivale-Stradale-connectie maar zoals de Hypermotard-Hyperstrada-connectie van Ducati. Je pakt een giftige hoogpoot, hangt ‘m vol bagagemogelijkheden, past er een fraai ruitje op et voila: een nieuw model is geboren.
En waarom zou MV ook niet? Iedereen die wel eens een Rivale heeft gereden, weet dat het een vermoeiend exemplaar is. Geweldig gaaf, maar zo giftig als een bijtgrage Luis Suarez in een strafschopgebied. En onpraktisch ook, want bagagemogelijkheden en windbescherming ontbreken nou eenmaal. De oplossing voor al deze ongemakken vind je in de Stradale, zo simpel is het.
Afijn, wat zijn de echte veranderingen? Ten eerste het veercomfort, want de veerweg is aan de achterzijde 20 millimeter vergroot, waardoor zowel voor- als achterzijde 150 millimeter veerweg hebben. Verder verandert er niets: de upside-down-vork van Marzocchi en de achterschokbreker van Sachs zijn nog steeds volledig instelbaar.
Het zadel is 10 millimeter verlaagd (nu 870 millimeter) waardoor je dus wat meer in de motorfiets zit en makkelijker met je voeten bij de grond kunt. Om de zithouding comfortabel te houden zijn de voetsteps verlaagd en daarom is de grondspeling dus ook ietwat beperkt.
Voor extra stabiliteit is de achterbrug 30 millimeter langer gemaakt, waardoor de wielbasis nu uitkomt op 1460 millimeter. Ook de actieradius is vergroot, al blijft de benzinetank wat aan de kleine kant: nu 16 liter in plaats van 15 liter.
Het windschermp van plexiglas is volgens MV gemakkelijk onder het rijden met één hand te verstellen. Dat ruitje is natuurlijk gewoon standaard, net zoals de twee zijkoffers! Bijzonder vinden we de plaatsing van de knipperlichten aan de achterzijde: die zijn verwerkt in de koffers. Heel bijzonder! Aan de voorzijde zien we de knipperlichten terug in de handvatten, en we zien tevens dat MV Agusta gelukkig heeft afgezien van de uitklapbare spiegels. Nu dus ‘gewone’ spiegels, zoals je dat verwacht op een toergerichte motorfiets.
Qua vermogen heeft de Stradale iets ingeleverd: 115 pk bij 11.000 toeren per minuut en 78,5 Nm aan koppel bij 9000 toeren per minuut is iets minder dan de 125 pk en 84 Nm aan koppel die de Rivale heeft. Prima, want we kennen de Rivale en het piekerige motorblok en hoge topvermogen is soms echt te veel van het goede. En ja, 115 pk blijft nog steeds een heleboel voor zo’n lichte motorfiets!
Zoals tegenwoordig standaard bij MV komt ook deze Stradale met het MVICS-systeem: een uitgebreid elektronicapakket met selecteerbare motormappings. Zo levert de ‘normal-map’ 90 pk aan vermogen terwijl de ‘sport-map’ de volle 115 pk uitbraakt met een meer directe gasreactie. In de ‘rain-map’ wordt ook de koppelcurve aangepast en daarin is de gasreactie vanzelfsprekend nog gematigder. Ook standaard is de quickshifter, waarmee je zowel op- als terug kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
De prijs? In Italië gaat -ie €13.990 kosten, reken daar wat centen voor de Nederlandse staatskas bij en je zult nog wat duurder uit zijn.
De Stradale wordt leverbaar in de volgende kleuren: Red/Silver, Pearl White/Aviation Grey, Bronze/Pearl White.
[justified_image_grid ids=21215,21216,21217,21218,21219,21220,21221,21222,21223,21224,21225,21226]