Wat je mening over de K1600GTL ook is, karig aangekleed kun je ‘m met geen mogelijkheid noemen. Toch durven de Duitsers het aan om met een Exclusive-versie te komen. Deze exclusieve toerbuffel is de eerste BMW ooit met een sleutelloos-systeem. Het grootste voordeel daarvan is dat je de sleutel in je binnenzak kunt laten zitten.
Het enige dat je hoeft te doen om weg te kunnen rijden, is je binnen twee meter van je zescilinder bevinden. Bijvoorbeeld het stuurslot (de)activeren gaat vanaf nu met een simpele druk op de startknop. Verder is de motor voorzien van een afstandsbediening voor het alarm. Deze werkt tevens voor de centrale vergrendeling van koffers en tankdop.
Een andere primeur is volgens het persbericht de ‘film’-antenne voor optimale radio-ontvangst. Deze speciale antenne zit geïntegreerd in de deksel van de topkoffer. Het Hill Start Control-systeem, wat we voor het eerst tegenkwamen op de onlangs gepresenteerde R1200RT, ontbreekt dit keer uiteraard ook niet. En dat geldt eveneens voor ABS, ESA II (elektronisch instelbare vering en demping) en DTC (dynamisch traction controle).
LED-verlichting zorgt ervoor dat je overdag beter gezien wordt. Bij schermer springt vervolgens vanzelf de ‘nachtverlichting’ aan. Voor nog meer veiligheid wordt de bandenspanning continu gemonitord en kun je als het donker wordt het xenon-grootlicht aanzetten. Dat groot licht positioneert zich altijd perfect op de weg, bij remmen, optrekken én zelfs onder een hellingshoek. Nog meer veiligheid, ja dat kan echt, is afkomstig van het derde remlicht, netjes geïntegreerd in de topkoffer.
Ook is het dashboard gewijzigd met andere wijzerplaten en indirecte achtergrondverlichting. En zo moet je altijd, overdag en ’s nachts, prima zicht hebben op het dashboard. De vier luidsprekers zijn met chroom omlijst. Dat chroom komt terug bij onder ander koplamp, blokbeschermbeugel en uitlaat en geeft de motor met de verschillende metalic grijze tinten een bijzonder uiterlijk.
Het duozadel is vergroot en doordat de rugsteun voor de passagier verwarmt kan worden en armsteunen standaard zijn, ontbreek het daar ook al niet aan luxe. Uiteraard komen er veel, je kunt wel zeggen heel veel accessoires op de markt. Denk aan hogere zadels, groter windscherm, Akrapovic-uitlaat (doen!) en ga maar door.
De nieuwe Exclusive staat maart 2014 bij de dealer voor 34.500 euro.