De provincie Groningen en Groningen Seaports zijn positief over de plannen van Njordic Ferry Lines voor een nieuwe veerverbinding tussen de Eemshaven en Noorwegen. Ze onderzoeken hoe ze het bedrijf hierbij kunnen ondersteunen. Wel willen ze meer zekerheid over de haalbaarheid van het businessmodel.
Een nieuwe veerdienst is niet mogelijk zonder hulp van de provincie en de havenbeheerder. Er moet een geschikte kade komen en er zijn een passagiersterminal en parkeervoorzieningen nodig. Njordic Ferry Lines kan deze investeringen niet zelf doen. Het bedrijf suggereert dat hiervoor aardbevingsgeld gebruikt zou kunnen worden.
Lysebotn is het alternatief voor de afgesloten Trollstigen in Noorwegen
De Eemshaven kampt met ruimtegebrek, maar volgens de provincie is het mogelijk om plek te maken voor een ferryterminal. Groningen Seaports is voorzichtiger en wil eerst uit onderzoek laten blijken of er inderdaad geschikte ruimte en kade te realiseren zijn. Een vaste ligplaats is een voorwaarde voor het slagen van het initiatief.
Njordic Ferry Lines is momenteel de enige partij waarmee gesproken wordt over een nieuwe lijndienst. Het bedrijf wil een dagelijkse verbinding met twee schepen, met de nadruk op vrachtvervoer en passagiers als aanvulling. Transportbedrijven zien voordelen in een veerdienst naar Noorwegen.
De provincie verwacht dat het zeker nog anderhalf jaar duurt voordat de plannen gerealiseerd kunnen worden. Op z’n vroegst begin 2026 kan een ferry naar Noorwegen varen.
Foto: Achim Thomae
Het zou een zege zijn voor veel Noorwegen gangers als deze veerdienst nieuw leven zou worden ingeblazen. Niet over saaie snelwegen naar Kiel of Hirtshals hoeven rijden. Lekker op het motortje naar Groningen, inschepen en uitgerust in Noorwegen arriveren.
Prima plan. Ik zal hier zeker gebruik van maken zodra een motorrit in Noorwegen op de agenda staat.
Zou welkom zijn direct vanuit Nederland naar Noorwegen in plaats van eerst dat hele stuk door Denemarken.