Rij je tegenwoordig vol gas onder de uitgeschakelde trajectcontroles op de A12 bij Den Haag, de A12 bij Utrecht, de A4 bij Nieuw-Vennep en de A58 bij Bergen op Zoom door? Dan moet je ten eerste weten dat de politie de mobiele snelheidscontroles op deze trajecten heeft opgevoerd sinds de systemen eind 2013 zijn uitgeschakeld, ze nóg fanatieker zijn gaan controleren sinds de uitschakeling van de trajectcontroles vorige week uitlekte, én dat Siemens en CSC in de race zijn voor de nieuwe aanbesteding. Je kunt dus nog best even een gokje wagen, maar de lol is van korte duur: in 2015 worden de systemen mogelijk al vervangen.
Ook deeltrajecten van de A10, A20 en A13 staan uit, maar daar wordt de trajectcontrole dit jaar al weer in bedrijf genomen. De borden die waarschuwen voor de trajectcontrole die waren weggehaald, keren dan ook terug. Dit is de overheid namelijk verplicht: er moet gewaarschuwd worden voor een trajectcontrole.
Op sommige wegen waar de trajectcontrole niet meer werkt zijn de borden trouwens nog niet weggehaald. Dat gaat snel alsnog gebeuren.