Met de gloednieuwe Twin heeft Suzuki opnieuw de spijker op z’n kop geslagen. Een motor met een cilinderinhoud van 776 kubieke centimeter en een opvallend krachtig koppel. Het kersverse chassis van zowel de GSX-8S als de V-Strom 800 biedt een uitgebalanceerde mix van stabiliteit en wendbaarheid, geheel in lijn met Suzuki’s beproefde aanpak om met eenvoudige, doch doeltreffende methoden het chassis te verfijnen.
Maar het lijkt er sterk op dat Suzuki niet van plan is om bij slechts twee modellen te blijven. In navolging van Yamaha’s succes met de R7, zet Suzuki koers richting het domein van supersportmotoren, en we kunnen waarschijnlijk al in 2024 de onthulling van de GSX-8R verwachten.
Suzuki Frankrijk onthult GSX-S1000 Race Edition
Onze collega’s van Young Machine in Japan hadden al lang vermoedens over deze ontwikkeling, en nu hebben we bevestiging gekregen vanuit Zwitserland: Suzuki heeft plannen voor de GSX-8R, zoals vermeld in de homologatiegegevens. Wat betreft de technische specificaties van de motor – 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm – blijven ze gelijk aan de eerdere versies. Het enige verschil is dat de topsnelheid van de R iets hoger ligt, namelijk 215 km/u in vergelijking met de 210 km/u van de S, dankzij de verbeterde aerodynamica van de kuip.
De nieuwe Suzuki GSX-8R zal volgens de homologatiegegevens een rijklaar gewicht hebben van 205 kg, 3 kg meer dan de GSX-8S, voornamelijk vanwege de grotere kuip. Hierdoor is de zithoogte met 30 millimeter toegenomen tot 1.135 millimeter, maar is hij wel 5 millimeter smaller met 770 millimeter. Het chassis lijkt overgenomen te zijn van de S, met dezelfde totale lengte en wielbasis van respectievelijk 2.115 en 1.465 millimeter, wat overeenkomt met de Naked Bike-versie.