Tijdens het Digital Day-evenement toont menig fabrikant van nagenoeg wat je maar kan verzinnen wat er in de toekomst allemaal kan binnen hun tak van sport. BMW pakte dan ook uit met een variatie op een thema; een S1000RR, met een twist. Het frame en de achterbrug komen namelijk uit de 3D-printer!
En dat zou volgens velen de toekomst moeten zijn; voor BMW heel concreet zelfs. De Beierse firma heeft namelijk aangekondigd nabij München een speciale fabriek te openen om het 3D-printen de ruimte te geven – deze S1000RR is dus enkel een voorproefje.
Wel meteen een bijzondere, want zoals je ziet volgt het nieuwe frame de lijnen van een regulier S1000RR-rijwielgedeelte, maar is het veel organischer en veel meer open. Dat komt volgens Albert Falck van Lay3rs in Eindhoven – een 3D-printspeciaalzaak die een compete Ducati Panigale printte… – omdat huidige productietechnieken zoals gieten, smeden en extruderen de beperkingen van het materiaal en productieproces volgen. 3D-printen heeft heel andere beperkingen – minder ook – en dus verandert het ’t beeld dat wij hebben van hoe iets er uit ‘hoort’ te zien in rap tempo.
Wanneer we de eerste productie-BMW’s met 3D-printtechniek gaan zien, wachten we met smart af.