Royal Enfield heeft in Bangkok, Thailand, de nieuwe Hunter 350 gelanceerd. Het is een nieuwe smaak in het 350-gamma, met een iets moderner roadster-gevoel, in vergelijking met het retro-thema van de Classic 350 en de meer op cruisers georiënteerde stijl van de Meteor 350.
De Royal Enfield Hunter 350 zal zich onderscheiden door een aantal aanpassingen aan de geometrie, met een scherper rijgedrag dan het zeer relaxte aanbod in de bestaande 350-reeks. Dat betekent onder meer een kortere wielbasis, een herziene balhoofdhoek en een door Harris Performance ontwikkeld chassis.
Royal Enfield Shotgun 650 gespot
De Hunter 350 wordt aangedreven door een 349cc-eencilinder viertakt met EFI, is nog steeds luchtgekoeld en levert een vermogen van 20,2 pk en een koppel van 27 Nm, met een opgegeven topsnelheid van 114 km/u. Dat zou net kunnen op de snelweg, zolang je maar niet hoeft in te halen. Hopelijk is het cijfer een al te voorzichtig maximum. De Hunter heeft een vijfversnellingsbak.
Er kan weinig twijfel over bestaan dat de Hunter 350 vooral gericht is op het segment motorrijders dat prestaties niet zo belangrijk vindt, maar stijl veel meer. De Hunter lijkt dan ook een goede stadsmotor of een motorfiets voor erbij. Ga je voor de prestaties, dan moet je bij de 650’s zijn.
De Hunter 350 is verwant aan de Meteor 350, waarmee het een zwart motorblok deelt, chassis en de wielen deelt. De Hunter heeft een eenvoudig dubbel zadel, enkele koplamp en uitlaatdemper. De kleuropties wisselen tussen tankkleuren en graphics voor een vleugje individualiteit.
De motorfiets weegt 181 kg, heeft een zithoogte van 790 mm en een brandstoftank van 13 liter, terwijl er voor een achter schijfremmen zitten. Dat zijn een 300mm-voorremschijf met dubbele zuiger en een 270mm-achterrem met enkele zuiger. ABS met dubbel kanaal is standaard, zoals we mogen verwachten omdat het nu verplicht is.
De voorvork meet 41 mm, heeft een veerweg van 130 mm en is niet verstelbaar. De stereoschokdempers achter hebben een veerweg van 102 mm en hebben zes stops voor de veervoorspanning.
Royal Enfield schat dat de 13liter-tank goed is voor iets meer dan 450 km, gebaseerd op hun brandstofverbruik van 36,2 km/L, wat behoorlijk indrukwekkend is.
De wielen zijn 17-inch lichtmetalen eenheden, met een 110/70-band voor en 140/70-band achter en zijn tubeless.
Er is een digitaal-analoog dashboard, met een hoofddash – die 160 km/u lijkt aan te geven op de traditionele snelheidsmeter – en met een digitale uitlezing er omheen. Verder een kleiner secundair digitaal dashboard. Daarop lees je onder andere de kilometerteller, de tripmeter, de versnelling, de brandstof, waarschuwing voor te weinig brandstof, klok en de serviceherinnering af.
De verwachting is dat de Hunter 350 november 2022 leverbaar is in Nederland.