zondag 24 november 2024

Nieuwe Honda XL750L Transalp in aantocht

Nieuwe geruchten uit Japan. Honda maakt zich eindelijk op voor de lancering van een vervanger voor de Transalp. Daarmee heeft Honda een Africa Twin Adventure-alternatief met echte off-road capaciteiten. Het gerucht gaat dat het model gebruik gaat maken van een nieuw ontwikkelde 755cc-paralleltwin. Hetzelfde blok verschijnt tegelijkertijd in een straatgerichte roadster, CB750S en/of Hornet genaamd.

Hoewel er nog geen foto’s zijn om de geruchten te staven, is er wel bewijs voor in de vorm van de activiteiten rond Honda-handelsmerken. Over de hele wereld werd nieuw papierwerk ingediend voor zowel de Transalp als de Hornet. Honda deed dat om er zeker van te zijn dat ze nog steeds de rechten hebben om de namen te gebruiken.

Handelsmerk geregistreerd

Honda diende in februari en maart 2021 een aanvraag in voor het handelsmerk Transalp in de VS, Japan, Uruguay, Costa Rica, Nieuw-Zeeland, Australië, Thailand, Singapore, Maleisië en de Filippijnen, alsmede in Brazilië, China, Colombia, Indonesië, India, Korea, Rusland, Turkije, Oekraïne en Vietnam. De naam is al geregistreerd (tot 2026) in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee zijn dus de meeste belangrijke markten over de hele wereld afgedekt.

Activiteiten rond het Hornet-handelsmerk is een soortgelijk verhaal. Honda heeft nieuwe aanvragen ingediend voor het gebruik ervan, met name op motorfietsen, in Japan, Singapore, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Korea, Rusland en Thailand. Honda heeft nog steeds de rechten op de naam in andere regio’s, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. In de USA heeft Honda geen poging gedaan om de Hornet-naam te registreren. Daar heetten de viercilinder ‘Hornets’ CB600F en CB600S.

Hoewel de 755cc-parallelltwin in termen van inhoud en layout niet ver afstaat van de bestaande 745cc-unit uit de NC750-serie, verwachten we toch dat het een ander blok wordt, dat is getuned voor beduidend meer prestaties. Als zodanig is er een kans dat het blok ontwerpkenmerken zal delen met de 1.084cc-twin van de Africa Twin. De Transalp, die naar verwachting de officiële naam XL750L zal dragen, zal qua styling zijn inspiratie halen uit de Africa Twin.

Hoewel de naam Transalp bekend is, zal de nieuwe motorfiets toch anders zijn dan de vorige machines die deze titel droegen. De oorspronkelijke Transalp was de XL600V uit 1987-1999, met een 583cc-V-twin met drie kleppen en 50 pk. In 2000 verscheen een nieuwe versie, met de 647cc-V-twin uit de NT650. En in 2008 werd het de XL700V, met de nieuwe vierkleps-twin uit de NT700V Deauville. SDe Transalp verdween in 2011 uit het gamma. In Japan werden ook 400cc-versies aangeboden om te voldoen aan de lokale licentieregels.

Honda CB1100 Final Edition: prachtige laatste editie

paralleltwin goedkoper te maken

Het nieuwe model krijgt daarentegen een paralleltwin, die goedkoper te maken is dan een V-twin, minder onderdelen heeft en gemakkelijker te verpakken is in een motorfiets omdat de uitlaten en luchtinlaten gemakkelijker te plaatsen zijn. Met zijn 755cc zal hij een duidelijke rivaal worden van de Yamaha Ténéré 700 en de Aprilia Tuareg 660, die beide ook een parallel-twin hebben.

De richting die de verwachte Hornet of CB750S zal uitgaan is minder zeker, vooral wat de styling betreft. Hoewel de naam CB750 doet denken aan de viercilinder die deze titel droeg in 1969, suggereert de ‘S’ een model met een tophalfkuip. Aangezien Honda later dit jaar de op de Africa Twin gebaseerde NT1100 zal lanceren als een sporttoer straatmotor, zou de CB750S wel eens dezelfde weg kunnen volgen.

Motorshows in het najaar

Of de twee parallell-twins klaar zullen zijn voor modeljaar 2022 of pas in 2023 zullen verschijnen, valt nog te bezien. De timing van de merkaanvragen – rond dezelfde tijd dat Honda de rechten op de NT1100 naam aanvroeg – zou erop kunnen wijzen dat de modellen op een vergelijkbaar lanceerschema zitten. De NT1100 heeft nu in Europa de typegoedkeuring voor voertuigen gekregen, waarmee bevestigd is dat het zeker een van Honda’s lanceringen op de motorshows van dit najaar zal zijn. Dus misschien hoeven we niet lang meer te wachten om meer te horen over de Transalp en CB750S.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen