De geruchten worden steeds sterker dat Honda aan een nieuwe Deauville werkt. De middenklasse toerfiets krijgt naar verluidt niet langer een V-twin, maar de staande twin die we kennen uit de CRF1000 Africa Twin.
Gejuich
De keuze voor het bestaande motorblok is prima te verklaren. Met zijn bescheiden vermogen en soepele inborst past die prima bij een bescheiden motorfiets als de Deauville. Ook DCT kan zijn waarde bewijzen op deze uiterst praktische gebruiksfiets. De Deauville heeft altijd kunnen rekenen op een trouwe supportersschare en in dat kamp gaat vast gejuich op. Het is namelijk extreem stil in de klasse van de handelbare toermachines. Dikke toerbakken als de GTR1400, BMW R1250RT en Honda GoldWing zijn er genoeg, maar toerfietsen onder de duizend cc zijn er simpelweg niet.
Potentiële topper
Hopelijk behoudt de Deauville de meeste van zijn goede eigenschappen. De slanke zijkoffers bijvoorbeeld waarmee het prima door de files heen scheuren is. En het unieke stokbroodgat tussen de twee koffers moet ook beslist terugkomen. De styling mag wel gerust volledig op de schop want van zijn woeste en oogverblindende uiterlijk moest een Deauville het nooit hebben. Wel van zijn gebruiksgemak en wat dat betreft is het hopen dat de ketting van de Africa Twin plaats maakt voor de vertrouwde cardanaandrijving. Als Honda het goede behoudt en de Deauville qua styling en elektronica weer helemaal bij de tijd maakt, heeft het een potentiële topper in huis.
Hoe de nieuwe Deauville er uit komt te zien? Onze collega’s van Moto-Station hebben hier een voorschot op de werkelijkheid genomen.
Jammer, had liever een nieuwe Pan European gezien