Honda heeft details onthuld over de nieuwe CB1000 Hornet, die eind 2024 op de markt zal komen. De sportieve naked belooft krachtiger en betaalbaarder te zijn dan de huidige CB1000R, met een motor die is afgeleid van de 2017 CBR1000RR Fireblade. Het vermogen wordt verwacht de 148 pk te overschrijden en het koppel zal boven de 100 Nm liggen.
Naast het nieuwe blok valt de innovatieve luchtinlaatoplossing van de Hornet op. Gepositioneerd achter de voorvork en gevoed door het buizenframe, profiteren de inlaten van een ontwerp dat een soepele en directe luchtstroom naar de airbox garandeert. Drie lamellen in de inlaten zorgen ervoor dat de lucht wordt gefilterd en regenwater wordt afgeleid, waardoor het luchtfilter wordt beschermd.
Vergelijkingstest Honda CL500 vs. Voge 500AC: ode aan weleer of advanced classic?
Deze eenvoudige en effectieve oplossing draagt niet alleen bij aan de prestaties van de motor, maar zorgt ook voor een meer hoorbare inlaatklank voor de rijder. De Honda CB1000 Hornet van 2024 belooft een opwindende en veelzijdige motor te worden, die rijders een unieke combinatie van prestaties, stijl en praktische bruikbaarheid biedt.
De combinatie van de kleine koplampbehuizing, die de luchtstroom voor de vorkpoten stroomlijnt, en de voorwaarts stekende panelen bevestigd aan elke zijde van de brandstoftank, helpt de lucht naar de inlaten te leiden.
Hoewel dit een oplossing is die eenvoud waardeert, brengt het ook enkele nadelen met zich mee, wat tot Honda’s octrooiaanvraag heeft geleid. Hoewel de inlaten strategisch zijn geplaatst om lucht in het motorblok te krijgen, ondersteund door de carrosserie van de motor, zijn er twee belangrijke luchttoevoerproblemen om rekening mee te houden.