Het moet de krachtigste, de lichtste, compactste, best sturende en hardst accelererende GSX-R ooit worden. Maar helaas komt de zesde generatie pas in 2017. En dat is toch wel een teleurstelling, want even leken we al in 2016 kennis te mogen maken met Suzuki’s nieuwste Superbike. Nu moeten we het doen met veelbelovende woorden en gegevens. Zo is de nieuwe GSX vanaf nul opgebouwd en is er uiteraard veel overlegd met het GP-project van Suzuki en de succesvolle endurance-projecten met de huidige GSXR-1000. Een direct resultaat daarvan is het Broad Power System, waaronder de variable kleptiming (!) valt. Het uiterlijk doet eveneens veel denken aan de GSX-RR. Vast staat dat het nieuwe blok 999cc blijft houden. Verder laat Suzuki weten dat ride-by-wire, een tienvoudig instelbaar traction control, verschillende rijmodi, ABS, een quickshifter en lauchcontrole standaard op de nieuwe Superbike zullen zitten. Ook meer dan noemenswaardig zijn de komst van de Showa Balance Free-voor en achtervering, iets dat we eerder al bij Kawasaki tegenkwamen.