In 2015 presenteerde Honda de X-ADV voor het eerst als conceptmotor op de EICMA-show in Milaan. Het idee van een avontuurlijke scooter leek toen vreemd, maar een jaar later kwam er al een productieversie. Nu wijzen nieuwe patenten erop dat er een derde generatie in ontwikkeling is.
Gebaseerd op het chassis en de motor van de NC750-serie, inclusief Honda’s dubbele koppelingstransmissie, evolueerde de X-ADV in 2020 naar zijn tweede generatie met enkele subtiele stijlaanpassingen. Hieruit ontstonden ook de kleinere ADV350, ADV150 en ADV160 avontuurlijke scooters.
Honda werkt aan complexe, hybride motorfiets
Een recent in Japan gepubliceerd patent van Honda toont duidelijk een motor die lijkt op de bestaande 745cc X-ADV tweecilinder avontuurlijke scooter. Er zijn echter aanzienlijke verschillen met het huidige model, vooral aan de voor- en achterkant. Het patent heeft specifiek betrekking op de vernieuwde koplampen van de motor.
Deze koplampen zijn verplaatst van hun gebruikelijke positie naar de onderkant van de voorkant, waar ze zich over het voorwiel buigen. Elk van de twee koplampunits bevat drie afzonderlijke LED-lampen, met daarboven een aparte LED-strip als dagrijlicht.
In de verlichting heeft elke lamp een specifieke functie. De binnenste lampen zijn de dimlichten, terwijl de middelste lamp het grootlicht is. De buitenste lampen zijn nieuwe bochtverlichting voor de X-ADV, die afzonderlijk oplichten afhankelijk van de hellingshoek van de motor.
Een andere grote verandering is te zien aan de achterkant van de motor, met een volledig herontworpen achterkant en uitlaat. Deze versie kiest voor een horizontale uitlaat onder de zitting. Hoewel het patent betrekking heeft op het koplampontwerp, verwijst het document specifiek naar verschillende onderdelen aan de achterkant, waaronder de uitlaat en de hitteschilden.
Het verplaatsen van de uitlaat onder de zitting verbetert de bodemvrijheid en hangt waarschijnlijk samen met wijzigingen aan de motor, gericht op meer vermogen of lagere emissies. Hoewel dit mogelijk ten koste gaat van de bagageruimte onder de zitting, maakt het waarschijnlijk wel plaats voor grotere zijtassen.