Met steeds meer elektrische auto’s en motorfietsen op de weg, is het hoog tijd dat er iets wordt gedaan om de infrastructuur voor snelladen verder te versterken. Natuurlijk zijn er al honderden oplaadstations verspreid over de meeste steden ter wereld – maar wat met de autosnelwegen, die intracontinentaal reizen mogelijk maken in Europa?
Om dit aan te pakken, heeft de Europese Unie nieuwe regels opgesteld met betrekking tot snelladen voor elektrische voertuigen. Het stelt minimale oplaadcapaciteiten vast, evenals de installatie van een snellaadstation elke 60 kilometer op de snelweg. Dit alles zou tegen december 2025 gerealiseerd moeten zijn. Het zeker bijdragen aan de versterking van de reeds robuuste op EV’s gerichte infrastructuur van Europa.
Frankrijk: max 30 km/u in dorpen en historische centra
Geen apps en abonnementen
Een recent rapport van The Verge gaat diep in op de nieuwe regels. De nieuwe verordening richt zich op het Trans-Europees Vervoersnetwerk, of TEN-T. Met de installatie van snellaadstations langs de TEN-T kunnen bestuurders van elektrische voertuigen en vlootbeheerders gemakkelijk reizen, aangezien de angst voor een beperkte actieradius effectief tot het verleden zal behoren. Bovendien schrijven de regels voor dat betaling voor het gebruik van de oplaadfaciliteiten voor iedereen toegankelijk en eenvoudig moet zijn – geen apps, geen abonnementen – gewoon betalen bij een kiosk of balie.
Elk oplaadpunt moet uiterlijk december 2025 een minimale output van 400 kilowatt hebben, met ten minste één oplader die 150 kW kan leveren. De regels eisen een minimale totale output van 600 kW tegen 31 december 2027, evenals ten minste één 150 kW-oplader. Op dit moment zijn sommige oplaadstations gelabeld met een vermogensclassificatie van 150 kW, hoewel ze zijn uitgerust met twee oplaadkabels. Als gevolg hiervan wordt de totale stroom gehalveerd en gedeeld wanneer twee voertuigen de oplader gebruiken. De nieuw ingevoerde wet vereist dat er te allen tijde ten minste één oplader met een minimale capaciteit van 150 kW actief is, zodat snelle laadtoegang mogelijk is voor degenen die het het meest nodig hebben.
Geen angst voor beperkte actieradius
De wet beslaat niet alleen het hele Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN-T), maar ook de routes die verbinding maken met het snelwegennetwerk. Op dezelfde manier zullen de nieuw ingestelde normen vanaf 2027 van toepassing zijn op 50 procent van deze secundaire routes. Het doel is om tegen 2030 overal langs deze wegen snellaadstations te hebben geïnstalleerd. Bovendien moeten tegen 2035 alle oplaadstations zowel op het belangrijkste TEN-T-netwerk als op 50 procent van de kleinere snelwegen een totale capaciteit van 600 kW hebben. Als en wanneer al deze zaken worden gerealiseerd, zou snelladen voor iedereen toegankelijk moeten zijn en zou angst voor een beperkte actieradius wellicht tot het verleden behoren.