Op het internet circuleren alvast enkele spionagefoto’s die een GS-revolutie laten zien: van een nieuwe motor, over een vernieuwd chassis, tot een compleet vernieuwde styling en een radar voor adaptieve cruisecontrole. Bom(metje) in adventureland.
Groter blok
Vorige zomer al doken de eerste spionagefoto’s op van de toekomstige GS. Daaruit konden we – behalve de meug naar een voor de gelegenheid opgediepte camouflageprint – opmaken dat de nieuwe een geheel nieuw uiterlijk zou krijgen, voorzien zou zijn van radartechnologie, een nieuw frame aangemeten krijgt én ook het blok op de schop gaat. Daarover gesproken: de krachtbron zou op de nieuwkomer een grotere cilinderinhoud hebben dan de huidige 1254 cc. Dat om zowel vermogen als koppel op peil te houden én tegelijk de norm van Euro5+ (2024) vlot te halen – zowel qua uitstoot als geluid.
2022 BMW K 1600 B, GT & GTL: eerste vragen na de test
Niet één, maar drie nieuwe modellen
Tot nog toe was elk bericht rond de BMW R 1300 GS pure speculatie, maar nu zijn er ook aanwijzingen dat de machine er ook daadwerkelijk komt. In een online formulier op een officiële site voor serviceaanvragen van BMW, waarin praktisch elk model van de Beierse motorbouwer wordt opgesomd, duiken immers drie nieuwe modellen op: R1300 GS, R1400 GS en M1300 GS. We hadden al een voorgevoel dat er een grotere GS op komst was, zelfs nadat BMW een patentaanvraag had ingediend voor ‘M1300 GS’. Een overeenkomstige R1300 GS is vrij logisch, maar een R1400 GS is een beetje een verrassing. Ondanks de verschillende naamgeving, gaan we ervan uit dat beide modellen dezelfde cilinderinhoud zullen hebben (tussen 1300 en 1400 cc), vergelijkbaar met de F750 GS en F850 GS, die dezelfde 853 cc twin delen.
(Voorlopig) geen Adventure
Spitten we de website verder uit, dan is er voorlopig geen sprake van een Adventure-versie. Al hoeft dat niet te betekenen dat die er helemaal niet komt. Bij de vorige generaties duurde het ook steevast enkele maanden tussen de presentatie van de ‘gewone’ en de lancering van de met grote brandstoftank en langere veerwegen uitgeruste Adventure. Of misschien wordt de R1400 GS wel gewoon de Adventure, wie weet.
Wanneer we de flink uit de kluiten gewassen drieling mogen verwachten is niet meteen duidelijk, maar dat ze nu al in de servicedocumenten opduiken, doet vermoeden dat ze de motorbeurzen van eind dit jaar wel halen. Fingers crossed voor een lancering in 2023!