BMW wil zijn 100ste verjaardag met luister inzetten en toonde ter gelegenheid daarvan het vijfde lid van zijn zware cruiser familie. De R 18 Roctane voegt zich bij de R 18, R 18 Classic, R 18 B en R 18 Transcontinental.
Back in Black
Zowel technisch als visueel leent de BMW R 18 van beroemde BMW-modellen zoals de BMW R 5 en legt de focus weer op een design zonder franjes met de boxer als middelpunt. Het model wordt gekenmerkt door een herkenbaar design en heel wat zwarte accenten. Mat, glanzend of metallic.
Gekend vermogen
De krachtigste BMW boxer motor aller tijden is deze keer uitgevoerd in mat zwart metallic en werd voorzien van zwarte hoogglans afdekkingen en het uitlaatsysteem in donker chroom. De krachtigste 2-cilinder boxermotor ooit gebouwd in de serieproductie van motorfietsen heeft een motorinhoud van 1.802 cc. Hij genereert een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. In het bereik van 2.000 tot 4.000 t/min levert hij meer dan 150 Nm koppel.
Geen grote verrassingen
Ook de nieuwe Roctane hanteert vaste principes van de R 18-familie. Een stevig 21 inch voorwiel zet de Roctane relatief hoog op zijn poten, al blijft het zadel laag.
Net als op de legendarische BMW R 5, zijn de vaste buizen van de telescoopvork ingekapseld in vorkhulzen. De diameter van de vaste vorkpoten bedraagt 49 mm, de veerweg bedraagt 120 mm voor en 90 mm achter. De nieuwe BMW R 18 Roctance wordt afgeremd door een dubbele schijfrem aan de voorzijde en een enkele schijfrem aan de achterzijde. De koffers bieden elk 27 liter bagageruimte. Voor langere tochten kan de nieuwe R 18 Roctane uitgerust worden met een windscherm met hulpkoplampen en hangende richtingaanwijzers.
Elektronische hulp
De Roctane heeft standaard een zwarte lak kleurstelling. Mineral grijs metallic mat en Manhattan metallic mat zijn optioneel verkrijgbaar. Drie rijmodi, ASC en Engine Drag Control zijn standaard en zorgen extra veiligheid. Achteruitrijhulp, Hillstart Control en handvatverwarming zijn als optie af fabriek leverbaar.
Belangrijkste kenmerken BMW R 18 Roctane
- Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc.
- Vermogen 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min, maximum koppel 158 Nm bij 3.000 tpm.
- Meer dan 150 Nm altijd beschikbaar van 2.000 tot 4.000 tpm.
- Uitlaatsysteem in Donker Chroom.
- Stalen buizen frame.
- Swingarm met gesloten asaandrijving
- Telescopische voorvork en cantilever ophanging met rijafhankelijke demping.
- Uitgebalanceerde ergonomie met hoog stuur
- Schijfremmen voor en achter
- Wielen: 21-inch voor en 18-inch achter.
- Geavanceerde LED-verlichtingstechnologie, klassiek geïnterpreteerd.
- Adaptieve koplamp voor nog betere verlichting van de weg in bochten als optionele uitrusting
- Keyless Ride voor comfortabele activering van functies op afstand (contact aan/uit).
- Handmatig stuurslot (met sleutel): Vergrendeling aan de rechterkant van de stuurbuis:
- Koffers handmatig vergrendeld (met sleutel).