Wat we al even vermoedden is realiteit geworden: BMW heeft zijn nagelnieuwe R 1300 GS Adventure gepresenteerd. Een welgemikte onthulling: met de komst van de Adventure trapte het merk feestelijk de 2024-editie van de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen af. En wij waren erbij.
Toen de nieuwe R 1300 GS ten tonele verscheen, bleek dat BMW een stijlbreuk had doorgevoerd: de nieuwkomer oogde kleiner, lichter, beter benaderbaar en vooral een stuk minder bombastisch. Groot was dan ook onze verrassing toen de R 1300 GS Adventure onder het doek tevoorschijn kwam in Zuid-Duitsland. Want afgezien van de nieuwe lichtsignatuur van de 1300, pakt de nieuwe Adventure vooral uit met een ongeziene bonkigheid. Één blok spieren, metaal en een extra portie hoekigheid. Het succesrecept van de vorige generaties wordt evenwel niet beroerd: de GS Adventure wordt opnieuw het meer op het zwaardere werk gerichte alter ego van de standaard-GS. Perfect voor wereldreizigers, maar ook voor wie onverhard boven asfalt verkiest.
Opvallend design
Hoewel we behoorlijk wat elementen herkennen van de standaardversie – in het bijzonder de snuit met X-vormige koplamp – ruimen de sportieve lijnen van de standaard GS plaats in voor een variant waarbij de hoeken niet worden geschuwd. Dat heeft de Adventure deels te danken aan de enorme 30-litertank, die uiteraard ergens een plekje moet hebben. Niet alleen past er meer peuït in het reservoir, er zit ook een heus opbergvak in verwerkt, de verstralers zijn op de voorzijde geïntegreerd en ook de bevestigingspunten voor een optionele tanktas zijn al voorzien.
BMW GS Trophy 2024: Speciale motoren voor deelnemers
Uitgebreid standaardpakket
Het grotere windscherm en de grote deflectoren zorgen ervoor dat de rijwind voldoende wordt afgeleid. De rubberlaag op de bovenzijde van de tank zorgt ervoor dat je makkelijk extra bagage meeneemt zonder de kans op wegglijden. De valbeugels zijn standaard, evenals het verstelbare rem- en schakelpedaal en de enduro-voetsteunen. In de handkappen zitten de richtingaanwijzers verwerkt. Ook een USB-poort en 12V-aansluiting zijn standaard. Een lithium-accu, verwarmde handvatten en een middenbok behoren eveneens tot het standaardpakket.
Motor
Weinig verrassingen op motorisch vlak: de R 1300 GS Adventure neemt immers het blok over van de R 1300 GS. In die configuratie is de 1300cc-boxer nog steeds goed voor 145 pk @ 7.750 tpm en 149 Nm @ 6.500 tpm. Tel daar de vier rijmodi nog bij – inclusief standaard Enduro-modus, naast Rain, Road en Eco. Op vlak van elektronica zijn Integral ABS, cruisecontrole, MSR Engine Brake Control, DBC Brake Control, HSC Hill Start Assist en DTC Traction Control allemaal standaard.
Groot, groter, grootst
De R 1300 GS Adventure is op nagenoeg elk vlak de overtreffende trap van de standaardversie. De veerwegen zwellen aan van 190/200 mm voor- en achteraan naar 210 en 220 mm, waarbij ook de naloop en wielbasis groeien tot respectievelijk 118,8mm en 1.534mm (t.o.v. 112 en 1.518 mm). In de lengte, breedte en hoogte komen er enkele millimeters bij en de zadelhoogte stijgt van 850 mm naar een forse 870/890 mm. Tot slot past er in de reusachtige 30-litertank maar liefst elf liter (!) meer benzine dan in de ‘gewone’ GS. Met het opgegeven verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer zou je dus aan een (theoretische) actieradius van dik 600 kilometer moeten komen. Hatseflats. All-in klokt de Adventure af op 269 kg – een kilootje zwaarder dan de afzwaaiende 1250.
ASA
Niet geheel onverwacht: het recent geïntroduceerde Automated Shift Assist (ASA), waarmee je kunt kiezen tussen automatisch en handmatig schakelen, is standaard op de Adventure. In de automatische modus wordt het schakelen aangepast aan de geselecteerde modus. Leuk voor GS-eigenaars die niet op de Adventure konden wachten: ASA is vanaf september ook als optie verkrijgbaar op de 2025 R 1300 GS.
Standaard DSA
Van een best prijzige optie op de R 1300 GS naar volledig standaard op de R 1300 GS Adventure: DSA – ofwel Dynamic Suspension Adjustments. Dat elektronisch ophangingssysteem zorgt niet alleen voor een dynamische aanpassing van de demping voor- en achteraan, maar past ook de stijfheid van de ophanging aan afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijomstandigheden en manoeuvres. DSA beschikt ook over automatische veerinstellingen om de belading te compenseren, of je nu alleen rijdt of met z’n tweeën, met of zonder bagage. Top.
Vier versies
Standaard wordt de BMW R 1300 GS Adventure geleverd in rood met geborsteld aluminium, al is er ook een Triple Black-versie, een GS Trophy-versie én een Option 719 in matgroen. Afhankelijk van de variant wordt de Adventure uitgerust met heel veel extraatjes. Zo krijgt de Triple Black een elektrisch verstelbaar en groter windscherm, zwartgelakte details, radarsysteem met aanrijdingswaarschuwing, comfortzadels. Dat terwijl de Trophy uitpakt met een tankrek, radiatorprotector, verstralerprotectoren, hoog rallyzadel, gesmede endurovelgen, Enduro Pack Pro, lager windscherm, sportieve remmen én offroadrubber. Tot slot pronkt de Option 719 met goudkleurige wielen en stuur, diverse gefreesde onderdelen, een dubbelloops Akrapovič-uitlaatdemper, comfortzadels met verwarming, adaptieve rijhoogte én een volledige alu kofferset. Zo!
Prijs en beschikbaarheid
De vanafprijs van de R 1300 GS Adventure bedraagt exact €26.950 in zijn standaardversie – voor de Trophy, de Triple Black en de Option 719 Karakorum zijn nog geen prijzen bekend. Vanaf november 2024 moeten de eerste Adventures bij de dealer staan.
Foto’s: BMW Motorrad
Oei oei oei…. De Harley achterna…. Veel te lomp! Nou vond ik dat meestal wel van de Adventures, en omdat de gewone juist ranker is geworden, is er nu de keus: voor ieder wat wils! Maar doe mij maar de gewone hoor, oef!