Indian Motorcycle heeft een paar nieuwe baggers in speciale editie aangekondigd die worden toegevoegd aan het ‘Elite’-gamma.
De nieuwe baggers in gelimiteerde oplage, Challenger Elite en Chieftain Elite, zijn beide voorzien van op maat gemaakte designs en ‘leveren het ultieme op het gebied van stijl en exclusiviteit’, aldus het persbericht.
Challenger Elite
De Challenger wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde V-twin PowerPlus-motor van 1.768 cc die naar verluidt 122 pk en een koppel van 178 Nm levert. Dat is veel vermogen bij lage toeren.
Er zijn ook drie gasklepinstellingen, met Rain, Standard en Sport om uit te kiezen. Van buitenaf gezien is ‘Sport’ een vreemde keuze voor een motorfiets waarbij de zithouding meer rechtop is dan naar voren gebogen, maar wie is er vies van een beetje extra vermogen?.
‘Elke rijmodus is ontworpen met zijn eigen specifieke tractiecontrole-instelling die is afgestemd op de specifieke gaskarakteristiek van elke modus’, aldus Indian. Ondanks zijn ‘op een muscle car geïnspireerde styling’ (de woorden van Indian), heeft de Challenger Elite een behoorlijke hoeveelheid technologie. Het is iets meer dan een groot blok en een paar driespaaksvelgen.
Test 2022 Indian Pursuit: heeft Indian een magische formule gevonden?
De firma Fox verzorgt de elektronisch instelbare veervoorspanning op de achterschokdemper, zodat rijders de instelling kunnen kiezen die ze nodig hebben voor wat extra lading achterop, of dat nu in de vorm van een duopassagier of extra bagage is. Daarnaast is er de Smart Lean-technologie en zijn de schakelblokjes verlicht voor een beter zicht in het donker. Wat de verlichting betreft, zowel de voor- als achterlichten zijn voorzien van LED’s en kan de koplamp de lichtspreiding aanpassen aan de hellingshoek.
Er is ook een 400W PowerBand-audiosysteem, dat luidsprekers in de zadeltas omvat. Apple CarPlay is beschikbaar via Ride Command.
Tot slot over de Challenger Elite, waarvan er in totaal slechts 200 beschikbaar zullen zijn en slechts 25 in Europa, zegt Indian: ‘Standaardfuncties van de Indian Challenger Elite zijn onder meer, ABS, sleutelvrije ontsteking, bandenspanningscontrole en weerbestendige, op afstand vergrendelbare zadeltassen met meer dan 68 liter opslagruimte.’
Chieftain Elite
Indian omschrijft de Chieftain Elite als ‘Ontworpen voor veeleisende motorrijders die het beste van het beste eisen.’ De Chieftain is uitgerust met de krachtigste luchtgekoelde motor in het arsenaal van Indian: de Thunderstroke 116. Dit is een 1.901cc-blok dat 171Nm produceert en die kan worden afgesteld via de drie rijmodi: Tour, Standard en Sport.
Een wheelie in Oostenrijk? Dat kan je tot 10.000 euro kosten
Deze custom-geïnspireerde limited edition is voorzien van een Adaptive Pathfinder LED-koplamp, een verstelbaar en getint uitlopend windscherm, aluminium floorboards, LED-verlichting op de zadeltassen, verlichte schakelblokjes en dezelfde 400W PowerBand-audio als op de Challenger Elite.
Er is een 7inch-touchscreen van Ride Command dat Apple CarPlay mogelijk maakt, evenals GPS. De Chieftain heeft ook standaard ABS, sleutelvrije ontsteking, bandenspanningscontrole en dezelfde eerder genoemde weerbestendige en op afstand vergrendelbare zadeltassen.
Er worden slechts 150 Chieftain Elites geproduceerd door Indian, en slechts 20 daarvan zullen Europa bereiken.