zaterdag 23 november 2024

Nieuwe Africa Twin!

Heet van de pers! Honda kondigt aan dat de gloednieuwe CRF1000L Africa Twin dit najaar nog in de showroom staat. Een nieuwe Africa Twin, ein-de-lijk! Maar spring nog niet meteen op je motor om ‘m in te ruilen. De nieuwe Africa Twin mag dan wel de iconische naam dragen, het blok is iets minder legendarisch.

Het gebulder van het V-twin XRV-blok is namelijk vervangen voor een meer praktisch paralleltwin CRF-blok: goedkoper om te produceren en meer gemakkelijk in onderhoud. De echte puristen zullen eerst een proefritje nodig hebben om de huidige generatie paralleltwins op waarde te kunnen schatten. We begrijpen de keuze opzich wel, want naast de goedkopere productiekosten blijft er achter de cilinder ook mooi ruimte over voor de nodige elektronica.

Opvallend is het dat de tweecilinder optioneel met Dual Clutch-tranmissie leverbaar is. Daarmee wordt de Africa Twin de eerste echte offroad-motorfiets met dit moderne schakelsysteem, waarmee de berijder kan kiezen tussen volautomatische schakelfunctie en de mogelijkheid om nog zelf te schakelen. Waar dit laatste op andere Honda-modellen gebeurt met de flippers aan het stuur, kun je op de Africa Twin kiezen voor een vertrouwd schakelpookje. Wel zo makkelijk als je op de voetsteps staat, Afrika doorkruisend…

Naast deze twee foto’s is Honda nog niet heel erg scheutig met informatie. Een prijs voor de Africa Twin is bijvoorbeeld nog niet opgegeven. Daar zullen we dus nog net even wat langer op moeten wachten. Natuurlijk willen we ook graag meer weten over de offroad-gerichtheid van de nieuwe Twin. Want hoewel de CRF-naamgeving hoge verwachtingen schept, zien we aan de bandenkeuze en de rubberen voetsteppen typische allroad-keuzes.

De allereerste Africa Twin kwam in 1988 ten tonele en was immens populair door meerdere successen in de Dakar-rally. De XRV650 was toen eigenlijk de sportieve versie van de Transalp. Een paar jaar later bracht Honda de XRV750 die tot 1998 werd geproduceerd. Na zeventien jaar blaast Honda nu dus eindelijk weer leven in een van hun bekendste modellen.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen