Op 21 juli schreven we over een nieuwe Honda CBR600RR die alleen voor de USA zou zijn. De ‘Amerikaanse’ CBR voldeed niet aan de Euro5-emissie-eisen. Cycle World deed er nog wel een plaatje bij, dat ze via via hadden weten te bemachtigen.
Het grote nieuwsverhaal van deze week is de herintroductie van de Honda CBR600RR in het segment van de supersportmotoren. De motorfiets is een legende in deze klasse, met acht van de twaalf titels sinds de introductie in 2003 en tien constructeurtitels sinds 2003.
De motor heeft zelfs drie inzendingen voor het wereldkampioenschap SuperSport, ondanks het feit dat Honda in 2017 op vele markten werd gedropt. Sindsdien heeft Yamaha de trofeeën opgeëist, wat Honda er meer dan waarschijnlijk toe heeft aangezet om de machine weer in de schijnwerpers te zetten.
Maar zonder officiële details van de motor, die worden 21 augustus aangekondigd, wat houdt de nieuwe machine in? Het is lastig te zeggen, maar met deze nieuwe beelden van de motorfiets uit Japan en de teaservideo die deze week is uitgebracht, kunnen we een redelijk goed idee opbouwen.
Ten eerste ligt de styling heel dicht bij de nieuwe Honda CBR1000RR-R van 2020. Dat is een vrij makkelijke beslissing geweest voor Honda, gezien het feit dat de machine al de centraal gemonteerde luchtinlaat had om die schreeuwerige 599cc motor te voeden. De motor heeft ook vleugels, maar niet in dezelfde mate als de nieuwe ‘Blade’. Deze vleugels zijn kleiner, maar steken verder uit. Het is niet duidelijk of het absolute aërodynamische oplossingen zijn, gezien het lagere vermogen van de motorfietsen in vergelijking met de grotere 1000.
Een andere toevoeging is wat hetzelfde elektronicapakket lijkt als op de nieuwste generatie Fireblade. De teaservideo toont duidelijk een hoge resolutie TFT met meerdere rijmodi. De motor zal ook voorzien zijn van vermogensmodi, Honda Selectable Torque Control (tractiecontrole), wheelie control en motorremcontrole.
Vanaf dat punt lijkt de motor mechanisch veel op de laatste generatie CBR600RR, de swingarm, de vering en remmen zien er hetzelfde uit als van oude machine. Zelfs de voetsteunen en schetsplaten zien er identiek uit. Er is een verandering, die mogelijk te maken heeft met het verkrijgen van Euro5 en dat is de brandstoftank. Die lijkt hoger en dat zou kunnen komen door een hogere airbox. Die was nodig om onnodige uitstoot te voorkomen.
Op vrijdag 21 augustus 2020 horen we meer.