Pfoeh, je moet wel thuis zijn in de lettertoevoegingen bij Triumph om door de bomen het bos nog te zien. Want na de Tiger 800XC, XCX, XRX, en XR brengen de Britten nu ook de XRT en XCA. Waarbij de XRT een doorontwikkeling op de XR is, en de XCA dus op de XC: je had het vast al geraden.
De Tiger 800XR is het model met asfaltfocus en door er nu een T aan toe te voegen is dit model klaar voor meer toergericht gebruik en staat -ie qua standaaruitrusting nog boven de al flink aangeklede XRX. We sommen op: een grotere dynamo om nog meer apparatuur aan te kunnen sluiten, verwarmde handvatten en verwarmde zadels, mistlampen, een derde 12V-aansluiting, aluminium kofferrekken voor de Expeditie-koffers die nog wel optioneel zijn, GPS-voorbereiding, bandenspanningscontrole, een gefreesd rempotje en aluminium radiatorbescherming. En dat dus bovenop de luxe uitrusting die de XRX al heeft, met bijvoorbeeld een standaard middenbok, cruisecontrole en tractiecontrole en ABS die uitschakelbaar zijn en een off-road-functie hebben.
Door een A achter de Tiger XC te zetten worden de avontuurlijke mogelijkheden vergroot. Deze XC komt natuurlijk al standaard met spaakwielen en een groter voorwiel, maar met de A zit je nog beter op de verwarmde zadels, heb je handvatverwarming, LED-mistlampen, een grotere dynamo voor de drie extra 12V-aansluitingen, bevestiging voor de optionele Adventure-koffers, GPS-voorbereiding en CNC-gefreesde voetsteps. En alle opties die de XCX standaard al heeft zijn ook inbegrepen, zoals de rij-modes, geavanceerde ABS en tractiecontrole, een middenbok, handkappen en cruisecontrole.
Tot slot sommen we nog even de prijs op:
800 XR: €11.390 in Nederland, €10.490 in België
800 XRX: €12.490 in Nederland, €11.690 in België
800 XRT: €13.790 in Nederland, €12.890 in België
800 XC: €12.490 in Nederland, €11.290 in België
800 XCX: €13.590 in Nederland, €12.490 in België
800 XCA: €14.890 in Nederland, €13.690 in België
[justified_image_grid ids=21916,21917,21918,21919,21920,21921,21922,21923,21924,21925,21926,21927]