Crosshelmen van Arai zullen nooit aan anorexia lijden, zo maakte Arai deze week duidelijk bij de presentatie van de MX-V, in hun Europese testcentrum in Hoevelaken. “Een lichte helm is geen sterke helm,” beweert de helmfabrikant stellig.
Bij de nieuwe MX-V gaat Arai daarom niet op zoek naar de laatste grammetjes, maar naar maximale veiligheid. Dat begint bij de gebruikte materialen. Gewoon fiberglas is onvoldoende, de buitenschaal van de MX-V bestaat uit zogenaamd Super Fiber. Het kost wat meer, maar heeft wel een 30% hogere treksterkte en is beter bestand tegen penetratie. De binnenschaal is dan weer zo zacht als mogelijk om zoveel mogelijk energie te absorberen bij een valpartij.
Om het zwaartepunt te verlagen heeft de buitenschaal van de valhelm een versteviging aan de onderzijde, de zogenaamde Hyper Ridge. Doordat deze naar buiten staat is het makkelijker om de helm op en af te zetten. Hulpdiensten kunnen de wangkussens – van Coolmax en vanzelfsprekend wasbaar – met een ruk aan twee koordjes verwijderen om het afzetten van de helm na een ongeval. Typisch zo’n veiligheidsfoefje dat je hopelijk nooit gebruikt.
Rond is het toverwoord
Zelfs een valhelm van de meest exclusieve composietmaterialen hoeft nog niet veilig te zijn. De vorm van de helmschaal is daarin bepalend. Arai zweert bij een ronde vorm. Een valhelm moet volgens de Japanse fabrikant met minimale weerstand kunnen glijden na een valpartij. Uitstekende onderdelen als de klep, luchthappers en spoilers breken daarom ook af bij een valpartij. De helmschaal moet zo rond mogelijk zijn om te glijden. Daarom heeft de MX-V ook een zo compact mogelijke kinstuk. Negen ventilatieopeningen houden het hoofd koel. De binnenvoering van Coolmax helpt daarbij een handje.
De MX-V is verkrijgbaar in matte en glanzende effen kleuren voor € 549. Van de designs gaan onder meer Husqvarna en KTM eigenaren watertanden. De designhelms kosten € 649.