Met het Open eSBK heeft de motorracerij er dit seizoen een nieuw kampioenschap voor elektrische motoren bij. De plannen zijn nog niet geheel concreet, maar met een aangekondigde startgrid van ruim vijftien motoren en half dozijn aan races, is de belofte alleen al goed.
Toen MOTO73 afgelopen zomer de LiionGP van Electric Superbike Twente zou rijden, bleek het een slechte generale voor een foutloze uitvoering, toen die dag op Circuit Zolder door een defecte ECU in het water viel, waarna later die week het Electric Superbike Twente Europees kampioen werd in het MotoE-kampioenschap – niet te verwarren met de FIM Enel MotoE World Cup, wat aansluit bij vijf weekenden van de MotoGP. Toen op Circuit Zolder sprak Jeroen Goudswaard als Head of Powertrain van het Electric Superbike Twente-team al over zijn plannen voor een dergelijk kampioenschap. Nu staat Goudswaard aan het hoofd van een groep van zes die het kampioenschap uit willen bouwen.
Goudswaard, afgelopen oktober in MOTO73: ‘MotoE is een beetje vergane glorie. Ook wel omdat de teams die meededen het niet gemakkelijk hebben gehad, hoor. De motor van University of Bath is bijvoorbeeld afgefikt en University of Nottingham heeft nu bijvoorbeeld geen goede accu’s meer over. Met TU Delft hebben we veel contact, maar die hebben ook veel tegenslagen gekend. Dan is het snel afgelopen als de organisatie ook niet je van het is. Plannen liggen er, we zijn nu met het technisch reglement bezig. We hebben al veel interesse vanuit Engeland, maar ook Canada en Amerika. Bedoeling is dat we een race of drie à vier kunnen organiseren. Al was het maar om te laten zien dat het echt kan.’
Toen ging het kampioenschap nog onder de werktitel World Electric Racing Cup maar inmiddels heet het daadwerkelijke kampioenschap dus Open eSBK. ‘We hebben straks een startveld van meer dan vijftien motoren en aangezien elektrische superbikes inmiddels al meer dan 100 kW aan vermogen produceren, wordt het een heel spectaculaire klasse!”, aldus Goudswaard. “Het eerste seizoen wordt uniek, omdat er tot noch toe geen racesklassen waren die opengesteld zijn voor zowel prototypes als aangepaste productiemotoren. We hebben de regels zo veel mogelijk opengesteld zodat teams gedreven worden te innoveren, wat de competitie ten goede komt.’
Plannen
De exacte plannen en zaken als de kalender zijn nog ongewis, maar de bedoeling is over drie weekenden op drie verschillende circuits in totaal zes races te verrijden. Inschrijving voor de competitie is inmiddels geopend en begin volgende maand wil de organisatie van Open eSBK alles verder uit de doeken doen.
Voor meer informatie verwijst de organisatie naar hun Facebook-pagina en website.
Afbeelding en video: Open eSBK
Foto: Jesse Klaver