De in 2001 geïntroduceerde Yamaha TMAX is nog altijd een benchmark als het om maxi-scooters gaat. Inmiddels zijn we toe aan de zevende generatie. Voor 2020 heeft het blok meer inhoud gekregen: door de 2mm bredere – nu 70mm – boring is het vermogen toegenomen met zo’n 3,5% en het koppel met 6%. Dat brengt net wat meer agressie in het blok met dito rijeigenschappen tot gevolg. Door wijzigingen in het inlaattraject, hoor je die agressie nu ook beter dan voorheen, zo stelt Yamaha.
Feitelijk is elk onderdeel van de stroomlijn nieuw, zonder het ‘boomerang’-uiterlijk van de TMAX aan te tasten. Het lijnenspel wordt onderstreept door de volledig geïntegreerde LED-richtingaanwijzers in de kuip. Maar ook door de slankere achterzijde – vergemakkelijkt het op- en afstappen – dat sterk doet denken aan de Yamaha hypernakeds en supersports.
Zonder sleutelloos contactsysteem doe je tegenwoordig niet meer mee, zo vindt ook Yamaha. Zij noemen het de Smart Key en ze koppelen deze zelfs aan de middenbok: zonder sleutel in je zak, blijft de middenbok geblokkeerd.
De nieuwe Tech Max is een TMAX met gouden voorvork en extra opties. Pas als je plaatsneemt, bespeur je de andere verschillen qua luxe: er zit een elektrisch te bedienen kuipruit op, cruise control, verwarmde handvatten en een verwarmd zadel.
Ook heeft de luxe Yamaha MyTMAX Connect. Da’s een app op je smartphone die door GPS tracking laat zien waar je TMAX Tech MAX staat. Ook als je ‘m daar zelf niet hebt geparkeerd… Door een vooraf bepaalde grens in te stellen, stuurt de app een alarm als je Yamaha erbuiten komt.